Title: | Una práctica docente reflexiva: implicaciones en el quehacer educativo |
Authors: | Saeteros Narváez, Carlos Antonio Cuzco Quizhpe, Sonia Marlene |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cordero Jaramillo, Mónica |
Keywords: | Practica Reflexiva Educacion Docente |
Issue Date: | 2016 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 105 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;150 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Concepts of reflective practice, educational work and the relation between these two categories are developed in this monograph. It tries to answer the question, what involves developing a reflexive teaching practice in the educational work?
To answer the previous question, we used bibliography information from different sources and authors who speak on these topics. This information is developed in three chapters. Chapter one develops the concept of reflection and reflective practice. Also, we compare a reflective teaching practice and a non-reflective teaching practice. Chapter two develops the concept of educational work and its aspects, phases, stages and elements. The final chapter relates these two categories and explains the implications of a reflective practice in education, especially in the educational work of teachers, from theory and specific cases.
As a conclusion, a reflective teaching practice is important and essential for educational work because a reflective practice helps to improve it. However, a reflective practice also needs some factors that help its development. Moreover, need to be avoided factors that stop or delay the development of a reflective teaching practice in educational work. |
Description: | En el presente trabajo de investigación se desarrollan los conceptos de práctica reflexiva, quehacer educativo y la relación entre estas dos categorías para responder a la interrogante ¿Qué implica el desarrollo de una práctica docente reflexiva para el quehacer educativo?
Para responder esta interrogante se recurre a información bibliográfica de distintas fuentes y autores que hablan sobre estos temas. Dicha información es desarrollada en tres capítulos. El capítulo uno desarrolla el concepto de reflexión y práctica reflexiva, además de diferenciar entre una práctica docente reflexiva de una práctica docente no reflexiva; el capítulo dos, trata sobre el quehacer educativo y sus aspectos, fases, escenarios y elementos. El capítulo final relaciona estas dos categorías y explica las implicaciones de la práctica reflexiva en el ámbito educativo, especialmente en el quehacer educativo del docente, desde lo teórico y desde casos concretos.
Al final se concluye que la práctica reflexiva del docente es importante e imprescindible para el mejoramiento continuo del quehacer educativo, pero necesita de ciertos factores que ayuden a su desarrollo, así como se debe evitar los factores que obstaculizan o retardan el desarrollo de una práctica docente reflexiva en el quehacer educativo. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Educación General Básica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/24616 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.