Title: | Dolores J. Torres: bosquejo sobre una filosofía de la educación |
Authors: | García Paredes, Tatiana Melissa Jarro Pandi, Janneth Silvana |
metadata.dc.contributor.advisor: | León Pesántez, Catalina |
Keywords: | Filosofia De La Educacion Laicismo Genero Mujer Educacion |
Issue Date: | 2015 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 76 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TF;175 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The following research provides an outline of the philosophy of education in Dolores J. Torres’ path, taking into account various concepts of the philosophy of education in which the main point is related with the educational practice. Therefore, it is detailed the teaching-learning methods that Dolores J. Torres applied, taught and left as benefit in the cuencana education.
This research develops also a historical outline of the education before and at the beginning of the Liberal Revolution; the protagonism which takes the women in this period to be recognized as subjects of law and to access to paths than before had been relegated such as education, politics, public spheres and the creation of the first Normalist Institutions of the country to the formation of teachers as “Manuela Cañizares” Normalist Misses Institute in which Dolores J, Torres was educated like the first cuencanaNormalist. Also, it makes a review about life and trajectory of Dolores J. Torres.
Finally, it makes an outline of the Dolores J. Torres’ educational philosophy by detailing the pedagogical methods which were applied in the "Tres de Noviembre" Elementary School the same that was converted as the symbol of her educative path. |
Description: | El presente trabajo de investigación da a conocer un bosquejo de la filosofía de la educación en la trayectoria de Dolores J. Torres, tomando como referencia varios conceptos de filosofía de la educación, en donde el punto central está relacionado con la práctica educativa. De esta manera se detallan los métodos de enseñanza- aprendizaje que Dolores J. Torres aplicó, enseñó y dejó como legado en la educación cuencana.
Desarrolla además un repaso histórico de la educación antes y a inicios de la Revolución Liberal; el protagonismo que toman las mujeres en este periodo para ser reconocidas como sujetos de derecho y acceder a ámbitos que antes le habían sido relegados, como educación, política, esferas públicas; y la creación de los primeros Institutos Normales del país para la formación de profesores, como el InstitutoNormal para señoritas “Manuela Cañizares” en donde se educa Dolores J. Torres como la primera normalista cuencana. También, hace un repaso de la vida y trayectoria de Dolores J. Torres.
Finalmente,realiza un bosquejo de la filosofía de la educación de Dolores J. Torres, detallando los métodos pedagógicos que aplicó en la Escuela “Tres de Noviembre”, la misma que se convirtió en el símbolo de su trayectoria educativa. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Ciencias de la Educación en Filosofía, Sociolgía y Economía |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23140 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.