Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21574
Title: The impact of teaching english grammar through the use of ict and the communicative approach at Febres Cordero high school Cuenca, Ecuador
Authors: Barrionuevo Villacrés, Jeaneth Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Embleton Hammond, Leslie Laurie
Keywords: Tics
Enfoque Comunicativo
Enseñanza
Colegio Febres Cordero
Cuenca
Tecnologias De La Informacion Y La Comunicacion
Issue Date: 2013
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 142 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;891
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
Nowadays the use of ICT (Information Communications Technology) in the educational field has turned out to be an important tool to motivate learners and enhance learning in general. ICT has become very popular in the teaching-learning process of languages. This thesis investigated The Impact of Teaching English Grammar through ICT and the Communicative Approach in the first year of Bachillerato at Febres Cordero High School in Cuenca. This study involved one Control Group and one Treatment Group (19 students in Control Group and 27 students in Treatment Group). The classes were held five days a week and the study was conducted over a period of eight weeks (40 hours per group) which 25% was dedicated to teach grammar. Data was collected through a pre and post-test, a questionnaire, and an interview. Both, the pre and the post-test were administered in the two groups, as well as the questionnaire. The interview was with the teacher in charge of teaching through both methods. The quantitative data analysis was conducted with the SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) software and Chi-square Test was used (Pearson´s Test and Fischer´s exact test) to determine the relationship, if any, between the effectiveness of ICT in grammar acquisition compared with a communicative approach. As the interview data were qualitative, the interview was analyzed subjectively by the researcher. The results of the data analysis showed that there is statistical significance in the Effectiveness of Teaching English Grammar through ICT in four variables, compared with any variable found in the Communicative Approach. The questionnaire and the teacher´s interview revealed that the participants were highly motivated working with ICT and they really enjoyed the time they spent in the Compu-lab.
Description: 
En la actualidad el uso de los TICs en el campo de la educación se ha convertido en una importante herramienta para motivar a los estudiantes y mejorar el aprendizaje en general. Los TICs han llegado a ser muy populares en los procesos de enseñanza-aprendizaje de idiomas. Esta tesis investigó el Impacto de la Enseñanza de Gramática de Inglés a través de los TICs comparada con el Método Comunicativo, en el primer año de Bachillerato del Colegio Febres Cordero en Cuenca. Este estudio involucró un Grupo de Control y uno de Tratamiento (19 estudiantes en el Grupo de Control y 27 estudiantes en el Grupo de Tratamiento). Las clases se impartieron cinco días a la semana y el estudio fue realizado por un periodo de ocho semanas (40 horas por grupo) de lo cual el 25% fue dedicado a enseñar gramática. La recolección de la información se la realizó a través de un pre y post test, un cuestionario, y una entrevista. Tanto el pre-test como el post-test fueron administrados a los dos grupos, de la misma manera que el cuestionario. La entrevista se la hizo a la profesora a cargo de la enseñanza de los dos métodos. El análisis cuantitativo de los datos fueron realizados con el SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) software y se aplicó el Test Chi cuadrado (Test de Pearson y el Test exacto de Fischer) para determinar la relación, si la hay, entre la efectividad de los TICs en la adquisición de gramática comparada con el Método Comunicativo. Los datos de la entrevista fueron cualitativos y fue analizada subjetivamente por la investigadora. Los resultados del análisis de los datos demostraron que existe una significancia estadística en la Efectividad de la Enseñanza de Gramática de Inglés a través de los TICs en cuatro variables, y que no encontró en el Método Comunicativo. El cuestionario y la entrevista a la profesora revelaron que los participantes estuvieron altamente motivados trabajando con los TICs y que realmente disfrutaron el tiempo que pasaron en el laboratorio de computación.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Lengua Inglesa y Lingüística Aplicada
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21574
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdftexto completo9.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00