Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/5490
Title: “Características del ciberbullying en los estudiantes de la Unidad Educativa César Dávila Andrade. Cuenca. Ecuador. 2013”
Authors: Rodas Mosquera, Juan Enrique
Vázquez Moscoso, Gustavo Adolfo
Zhiminaycela Samaniego, Milton Oswaldo
metadata.dc.contributor.advisor: Morocho Malla, Manuel Ismael
metadata.dc.contributor.assessor: Mosquera Vallejo, Lorena Elizabeth
Keywords: Ciberbullying
Adolescentes
Victimas
Agresores
Hostigamiento
Exclusion
Manipulacion
Unidad Educativa Cesar Davila Andrade
Cuenca
Issue Date: 2014
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 66 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: MED-1807
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
BACKGROUND: Nowadays teenagers develop great skills in the field of technology to communicate and to inform them. Internet and phones are actually first order items at these days for preparation, developing, socialize and even for fun. But sometimes this great world of technology, can be used for teasing and annoy people by aggressive young kids, in other words, a new way of bullying. TARGET: Determine the characteristics of cyber bullying from the students of “CESAR DÁVILA HIGH SCHOOOL” METHODOLOGY: We did a descriptive quantitative study; the universe were the students of elementary school, to whom we applied a formulary modify of the protocol of scholar response against cyber bullying by EMICI (multidiscipline equipment of research for cyber bulling); for tabulation and to process the information we used a SPSS 15th version program; as statistics measures we used: frequency, media and percentages; for the presentation of data we made tables based on the targets; and for the analysis of information we used descriptive statistics. RESULTS: Cyber bullying presents on 11% of the students, 9.5% in males and 15% in females, the most common media to stalk are the social networks and the second one is text messaging. About the consequences: the 46% manifest low academy developing, 42% family and friends issues inside psychological problems, the 40 % feel depress and the third part of the victims feel that “it´s better to go away”. CONCLUTIONS: We detected cases of cyber bullying with female sex as the most common one, so we can say that here´s a gender problem. KEY WORDS: CYBER BULLYING, VICTIMS, STUDENTS, AGGRESSORS, HARASSMENT, EXCLUSION, MANIPULATION.
Description: 
ANTECEDENTES: En la actualidad, los adolescentes se desenvuelven a la perfección en el uso de la tecnología. El Internet y la telefonía móvil se han constituido en instrumentos de primer orden para su formación, desarrollo, socialización y diversión; sin embargo, en ocasiones puede que no hagan un buen uso de la tecnología, se valen de estos medios para perturbar a sus compañeros y realizar nuevas modalidades de acoso escolar. OBJETIVO: Determinar las características de ciberbullying en los estudiantes de la unidad educativa “César Dávila Andrade”. METODOLOGIA: Se realizó un estudio cuantitativo descriptivo, el universo estuvo conformado por todos los estudiantes del ciclo básico, a quiénes se les aplicó un formulario modificado del Protocolo de Actuación Escolar ante Ciberbullying de EMICI (Equipo Multidisciplinar de Investigación sobre Ciberbullying); para la tabulación y procesamiento de la información se utilizó el programa SPSS versión 15, como medidas estadísticas se emplearon, frecuencias, media, porcentajes, para la presentación de los datos se elaboraron tablas y se utilizó la Estadística Descriptiva. RESULTADOS: El ciberbullying se presenta en el 11% de los alumnos: 9,5 en el sexo masculino y 15% en el sexo femenino; el medio más utilizado para acosar son las redes sociales, seguido de mensajes por celular; dentro de las consecuencias el 46% manifiesta problemas académicos; 42% problemas familiares y con amigos y dentro de los problemas psicológicos el 40% se siente deprimido y la tercera parte de las víctimas de ciberbullying declaran que “creen que es mejor desaparecer”. CONCLUSIONES: Se detectaron casos de ciberbullying con predominio en el sexo femenino evidenciándose un componente de género. PALABRAS CLAVE: CIBERBULLYING, ADOLESCENTES, VÍCTIMAS, AGRESORES, HOSTIGAMIENTO, EXCLUSIÓN, MANIPULACIÓN.
metadata.dc.description.degree: 
Médico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/5490
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdf658.93 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00