Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44263
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorChica Carmoma, Jessica Graciela
dc.contributor.authorMora Arias, Estefania Andrea
dc.contributor.authorFlores Juca, Gonzalo Enrique
dc.date.accessioned2024-03-12T19:52:03Z-
dc.date.available2024-03-12T19:52:03Z-
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn2631-2654
dc.identifier.urihttp://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44263-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.37135/ns.01.13.02
dc.descriptionThis study presents a methodology to assess the feasibility of turning a conventional road infrastructure for the circulation of motorized vehicles into a sustainable mobility system through the incorporation of bicycle lane. The methodology includes five stages developed in two key moments: the collection and definition of parameters based on a literature review and, the analysis of selected road axes according to the study parameters: roadway section, bicycle lane slope and potentially benefited population. The assessment of the road infrastructure is based on six categories ranging from 1 to 0, where 1 represents the ideal situation and 0 the limit situation. The study will be carried out on the roads connecting the peri-urban sub-centers with the urban center, with the objective of promoting the safe use of bicycles as a means of transportation in an intermediate city in the Andes of Latin America, Cuenca in Ecuador. The study of the four proposed road axes indicates which road presents the optimal conditions for the incorporation of a bicycle lane in its current conditions
dc.description.abstractEste estudio presenta una metodología innovadora para evaluar la viabilidad de transformar la infraestructura vial convencional en Cuenca, Ecuador, en un sistema de movilidad sostenible mediante la inclusión de carriles para bicicletas. La metodología se compone de cinco etapas distribuidas en dos momentos clave: la recopilación y definición de parámetros, basados en una revisión bibliográfica exhaustiva, y el análisis de ejes viales seleccionados de acuerdo con los parámetros de estudio: sección de la calzada, pendiente de ciclovía y población potencialmente beneficiada. La valoración de la infraestructura vial se basa en una escala de seis categorías dende 1 representa la situación ideal y 0 la situación límite. Esta investigación se centra en las vías que conectan los subcentros periurbanos con el centro urbano, con el objetivo de fomentar el uso seguro de la bicicleta como medio de transporte en una ciudad intermedia de los Andes de América Latina, Cuenca en Ecuador. El análisis de los cuatro ejes viales propuestos revela la vía con las condiciones óptimas para la incorporación de una ciclovía en su estado actual.
dc.language.isoes_ES
dc.sourceNOVASINERGIA
dc.subjectInfraestructura vial
dc.subjectCiclovía
dc.subjectSubcentros periurbanos
dc.subjectPlanificación del transporte
dc.subjectBicicleta
dc.titleHacia una movilidad sostenible: Metodología de evaluación para la incorporación de carriles de bicicleta en la infraestructura vial de Cuenca
dc.title.alternativeTowards a sustainable mobility: Evaluation methodology for the incorporation of bicycle lanes in the road infrastructure of Cuenca
dc.typeARTÍCULO
dc.ucuenca.idautor0105881940
dc.ucuenca.idautor0102445152
dc.ucuenca.idautor0106640774
dc.identifier.doi10.37135/ns.01.13.02
dc.ucuenca.versionVersión publicada
dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio07 - Ingeniería, Industria y Construcción
dc.ucuenca.afiliacionMora, E., Universidad de Cuenca, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.afiliacionFlores, G., Universidad de Cuenca, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.afiliacionChica, J., Universidad de Cuenca, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.correspondenciaFlores Juca, Gonzalo Enrique, enrique.flores@ucuenca.edu.ec
dc.ucuenca.volumenVolumen 7, número 1
dc.ucuenca.indicebibliograficoLATINDEX
dc.ucuenca.numerocitaciones0
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio5. Ciencias Sociales
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico5.7 Geografía Social y Económica
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado5.7.4 Planificación del Transporte y Aspectos Sociales
dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico073 - Arquitectura y Construcción
dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado0731 - Arquitectura y Urbanismo
dc.ucuenca.urifuentehttps://novasinergia.unach.edu.ec/index.php/novasinergia
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00