Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4398
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Abad Merchán, Andrés | - |
dc.contributor.author | Alarcón Quito, Keyla Tamara | - |
dc.date.accessioned | 2013-10-03T21:13:46Z | - |
dc.date.available | 2013-10-03T21:13:46Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4398 | - |
dc.description | La nueva consideración del Arte como un fenómeno de trascendencia social y cultural permite la realización de este trabajo que presenta la Sacralidad del Arte en las Culturas Andinas Originarias, desde la perspectiva antropológica y de los Estudios Culturales. Un aspecto importante en la Cosmovisión de las culturas andinas originarias es el fenómeno del Chamanismo y su vínculo con lo sagrado. Nuestro estudio enfoca el contexto ritual chamánico como una categoría metafísica que encuentra su manifestación simbólica más abstracta a través del Arte, presente desde la perspectiva occidental, en cada uno de los objetos de poder que conforman su parafernalia o en aquellos utilizados como ofrendas o implementos del ritual por los maestros espirituales. Aunque a los creadores de estas formas de manifestación artística, no les interesa consideraciones técnicas ni el valor estético del que están provistos sus objetos y trabajos, para el Mundo Occidental, esta cualidad artística parece evidenciarse. Desde el campo de la Antropología y los Estudios Culturales, entender la visión y trascendencia que para los maestros espirituales andinos, conocidos como Yáchak, conlleva una tradición milenaria, mágica, llena de rituales ayudará a despojar dudas y prejuicios de quienes tenemos una mirada externa de dicho mundo. La época actual nos impide romper la frontera arte/no arte arbitrariamente y menos sin tomar en cuenta el criterio de los autores, ni su tiempo y espacio de creación. Esto ha despejado el camino para que ciencias como la Antropología o los Estudios Culturales se involucren en el análisis de los patrones estéticos de diferentes culturas; en este sentido, ésta investigación puede abrirse a otros campos. | es_ES |
dc.description.abstract | The new Art consideration as a phenomenon of social and cultural significance allows the realization of this work presents the Sacredness of Art in Andean Cultures Originating from the anthropological and cultural studies . An important aspect in the Worldview of native Andean cultures is the phenomenon of Shamanism and its connection with the sacred. Our study focuses on the shamanic ritual context as a metaphysical category that is more abstract symbolic manifestation through art , present from the Western perspective , in each of the items of power that shape their paraphernalia or those used as offerings or implements the ritual for spiritual teachers . While the creators of these forms of artistic expression , technical considerations are not interested or aesthetic value which are provided objects and works for the Western World , this seems evident artistic quality . From the field of anthropology and cultural studies , to understand the vision and transcendence for Andean spiritual teachers , known as yachak , carries an ancient tradition , magical , full of rituals help to strip doubts and prejudices of those who have an external view of that world. The present age prevents us from breaking the border art / not art and less arbitrarily without taking into account the opinion of the authors , and their time and space creation. This has cleared the way for sciences like anthropology or cultural studies involved in the analysis of aesthetic patterns of different cultures , in this sense, this research may open up other fields. Art, as a sociocultural phenomenon open to new science allows us a qualitative analysis of the ways beyond the finished product and refers to internal processes and former creator of such objects . Watching this creation from the eyes and minds of Autor: Keyla Tamara Alarcón Quito UNIVERSIDAD DE CUENCA 8 those who are part of that world , of those who have produced and inherited these traditions as well as through the glass of the Western Culture is the main objective of this work. In reviewing the literature , despite the importance of the study , there are no studies on the Andean Native Art Sacredness in Ecuador may be because in most trials is recurrent cataloged according to predefined universal canons , without admitting it as a socio -cultural phenomenon linked to the sacred, own Worldview of Los Andes. | es_ES |
dc.format | application/pdf | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | TM4AV;26 | - |
dc.rights | openAccess | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/ | - |
dc.subject | Sacralidad Del Arte | es_ES |
dc.subject | Arte Andino | es_ES |
dc.subject | Arte Originario Andino | es_ES |
dc.subject | Tesis De Maestria En Artes | es_ES |
dc.title | La sacralidad del arte originario andino desde la perspectiva antropológica y de los estudios culturales | es_ES |
dc.type | masterThesis | es_ES |
dc.ucuenca.paginacion | 146 páginas | es_ES |
dc.description.degree | Magister en Arte con mención en Teoría y Filosofía del Arte | es_ES |
dc.description.city | Cuenca | es_ES |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License
Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez" | ||||||||||
|