Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40977
Title: Study of the energy efficiency of an urban e-bike charged with a standalone photovoltaic solar charging station and its compliance with the ecuadorian grid code no. ARCERNNR – 002/20
Other Titles: Estudio de eficiencia energética de una bicicleta eléctrica urbana cargada con una estación de carga solar fotovoltáica autónoma y su cumplimiento con la regulación ecuatoriana no. ARCERNNR – 002/20
Authors: Iñiguez Moran, Vinicio Estuardo
Villa Avila, Edisson Andres
Ochoa Correa, Danny Vinicio
Larco Barros, Ciro Mauricio
Sempertegui Alvarez, Rodrigo Efrain
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Iñiguez Moran, Vinicio Estuardo, vinicio.iniguezm@ucuenca.edu.ec
Keywords: E-bike
Electromobility
Power quality
Lithium-ion batteries
Grid code no ARCERNNR 002 20
Std DIN 41772
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 2. Ingeniería y Tecnología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 2.2.1 Ingeniería Eléctrica y Electrónica
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 2.2 Ingenierias Eléctrica, Electrónica e Información
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 07 - Ingeniería, Industria y Construcción
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0713 - Electricidad y Energia
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 071 - Ingeniería y Profesiones Afines
Issue Date: 2023
metadata.dc.ucuenca.volumen: Número 29
metadata.dc.source: Ingenius. Revista de Ciencia y Tecnología
metadata.dc.identifier.doi: 10.17163/ings.n29.2023.04
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
E-bikes are an emerging sustainable means of transportation, if adopted massively, they can help face the challenges of human mobility in urban centers worldwide. In Cuenca, Ecuador, the local government built cycle routes (13.47 km) connecting strategic points to facilitate and encourage sustainable mobility. However, the effective implementation of the electromobility strategies at a large scale entails impacts on the power grid, like the increase in the energy demand and the possible decrease of the energy quality due to the harmonic distortion that characterizes the battery's charging current. This research aims to obtain a primary input to evaluate such impacts through an energy efficiency study of an urban e-bike charged by a standalone solar photovoltaic charging station implemented in the Microgrid Laboratory of Universidad de Cuenca. The methodology includes the experimental characterization of the battery's charging regime, the vehicle's energy efficiency calculation, and the evaluation of its compliance with Ecuadorian grid code No. ARCERNNR – 002/20. Results show that the battery's charger performs a charging regime standardized by German regulations, delivering 92% of charge in 4.82 hours. The e-bike's calculated average energy efficiency is 2.18 kWh/100 miles or 73.77 m/Wh, and a fuel economy of 1545.1 MPGe. Finally, the magnitude of the first four odd harmonic components and the total harmonic distortion of the charging current exceeds the limits established by the grid code in force.
Description: 
Las bicicletas eléctricas (e-bikes) son un medio de transporte sostenible emergente. Si se adoptan masivamente, ayudarían a enfrentar los desafíos de movilidad humana en las ciudades del mundo. En Cuenca, Ecuador, el Gobierno local construyó ciclovías (13,47 km) que conectan puntos estratégicos, para facilitar y fomentar la movilidad sostenible. Sin embargo, la implementación efectiva de las estrategias de electromovilidad a gran escala conlleva impactos en la red eléctrica, como el aumento de la demanda de energía y la posible disminución de su calidad debido a la distorsión armónica de la corriente de carga de la batería. El propósito de esta investigación es hacer una evaluación preliminar de dichos impactos, mediante el estudio de eficiencia energética de una e-bike urbana cargada con una estación solar fotovoltaica aislada, implementada en el Laboratorio de Micro-Red de la Universidad de Cuenca.
URI: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85148208937&origin=resultslist&sort=cp-f&src=s&st1=Study+of+the+Energy+Efficiency+of+an+Urban+E-Bike+Charged+with+a+Standalone+Photovoltaic+Solar+Charging&sid=73de5a6355f7117e835beab342799178&sot=b&sdt=b&sl=118&s=TITLE-ABS-KEY%28Study+of+the+Energy+Efficiency+of+an+Urban+E-Bike+Charged+with+a+Standalone+Photovoltaic+Solar+Charging%29&relpos=0&citeCnt=0&searchTerm=
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://ingenius.ups.edu.ec/index.php/ingenius/issue/view/208
ISSN: 1390-650X, e 1390-860X
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf20.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00