Title: | Quantifying the extraction of art meaning: no laterality effect |
Other Titles: | Cuantificación de la extracción de significado del arte: sin efecto de lateralidad |
Authors: | Vilchez Tornero, Jose Luis Michay Valarezo, Wendy Lizbeth |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Vilchez Tornero, Jose Luis, jose.vilchez@ucuenca.edu.ec |
Keywords: | Abstract art Figurative art No laterality effect Analytical analysis Art meaning |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 5. Ciencias Sociales |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 5.1.2 Psicología Especial(Terapia de Aprendizaje, Habla |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 5.1 Psicología y Ciencias Cognitivas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 03 - Ciencias Sociales, Periodismo e Información |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0313 - Psicología |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 031 - Ciencias Sociales y Ciencias del Comportamiento |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 15, número 3 |
metadata.dc.source: | Neuropsychiatria i Neuropsychologia |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.5114/nan.2020.101292 |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO |
Abstract: | The present study investigates the differential evaluation, motivational preference and ideomotor action (decision making) of Psychology students over pieces of graphical art. Material and methods: Abstract and figurative art pictures were presented in two different visual hemifields in a decision task to 31 Psychology students. There were 90 trials in which participants had to make this decision/ preference. Results: The findings indicate that there is no laterality effect in the two dependent variables used: count of preferences and response times (RTs). This statement is based on the fact that there is no interaction effect of more preferences or longer RTs depending on the side where the decision task was presented. On the other hand, there is a preference effect in the sense that the participants chose significantly more times the figurative art than the abstract one. In this sense, when preferring abstract art, participants spend significantly longer RTs than when they preferred figurative art. Conclusions: The results suggest that, for high level cognitive processes (such as paying attention and making decisions with art; in comparison to the plain perception and evaluation of it), there is no laterality effect. This conclusion is based on the lack of interaction effect depending on the side/hemifield where the decision task was presented. Moreover, Psychology students make a more analytical analysis of art since they prefer figurative art over abstract art. Finally, we can quantify the time that participants spent in extracting abstract art meaning, since they spent (as a mean) 231.78 ms longer when preferring abstract art than when they preferred figurative art. |
Description: | El presente estudio investiga la evaluación diferencial, preferencia motivacional e ideomotora. acción (toma de decisiones) de estudiantes de Psicología sobre piezas de arte gráfico. Material y métodos: Se presentaron imágenes de arte abstracto y figurativo en dos hemicampos visuales diferentes en una tarea de decisión a 31 estudiantes de Psicología. Hubo 90 ensayos en los que los participantes tuvieron que tomar esta decisión/ preferencia. Resultados: Los hallazgos indican que no existe efecto de lateralidad en las dos variables dependientes utilizadas: conteo de preferencias y tiempos de respuesta (RTs). Esta afirmación se basa en el hecho de que no hay efecto de interacción de más preferencias o RT más largos dependiendo del lado donde se presentó la tarea de decisión. Por otro lado, hay es un efecto de preferencia en el sentido de que los participantes eligieron significativamente más veces el arte figurativo que el uno abstracto. En este sentido, cuando prefieren el arte abstracto, los participantes dedican RT significativamente más largos que cuando preferían el arte figurativo. Conclusiones: Los resultados sugieren que, para procesos cognitivos de alto nivel (como prestar atención y hacer decisiones con el arte; en comparación con la simple percepción y evaluación de la misma), no hay efecto de lateralidad. Esta conclusión se basa en la falta de efecto de interacción según el lado/hemicampo donde se realizó la tarea de decisión. Además, los estudiantes de Psicología hacen un análisis más analítico del arte ya que prefieren el arte figurativo sobre el arte abstracto. Finalmente, podemos cuantificar el tiempo que los participantes dedicaron a extraer el significado del arte abstracto, ya que gastaron (como media) 231,78 ms más cuando prefirieron el arte abstracto que cuando prefirieron el arte figurativo. |
URI: | https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85099828037&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&st1=QUANTIFYING+THE+EXTRACTION+OF+ART+MEANING%3a+NO+LATERALITY+EFFECT&sid=407bd4cd06dfa0825e1c4f4c1358c312&sot=b&sdt=b&sl=78&s=TITLE-ABS-KEY%28QUANTIFYING+THE+EXTRACTION+OF+ART+MEANING%3a+NO+LATERALITY+EFFECT%29&relpos=0&citeCnt=0&searchTerm= |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://www.termedia.pl/Journal/Neuropsychiatria_i_Neuropsychologia-46/Numer-3-2020 |
ISSN: | 2084-9885 |
Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.