Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37870
Title: Desarrollo de la conciencia fonológica en edades tempranas: revisión de la literatura
Other Titles: The development of phonological awareness skills at an early age: literature review
Authors: Parra Bravo, Jessica Paola
Bojorque Iñegues, Gina Catalina
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Bojorque Iñegues, Gina Catalina, gina.bojorque@ucuenca.edu.ec
Keywords: Phonological awareness
Children
Early ages
Reading
Writing
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2022
metadata.dc.ucuenca.volumen: Número 32
metadata.dc.source: Pucara
metadata.dc.identifier.doi: 10.18537/puc.32.01.07
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
The development of phonological awareness skills at an early age is a fundamental predictor of learning to read and write. The present literature review aimed at providing a general overview about the importance of the phonological awareness development atan early age. In order to do this, relevant literature on phonological awareness skills of children aged four-to six-year-old was collected, analyzed and discussed. The results of correlational and intervention studies described indicate that the stimulation and development of phonological awareness skills at an early age is positively related to the learning of reading and writing.
Description: 
El desarrollo de las habilidades de conciencia fonológica en edades tempranas es un predictor fundamental del aprendizaje de la lectura y la escritura. La presente revisión bibliográfica tuvo como objetivo brindar una visión general acerca de la importancia del desarrollo de la conciencia fonológica en edades tempranas. Para ello, se recolectó, analizó y discutió literatura relevante sobre las habilidades de conciencia fonológica de niños de cuatro a seis años de edad. Los resultados de estudios correlacionales y de intervención descritos indican que la estimulación y desarrollo de las habilidades de conciencia fonológica en edades tempranas se relaciona positivamente con el aprendizaje de la lectura y la escritura.
URI: http://dx.doi.org/10.18537/puc.32.01.07
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara
ISSN: 1390-0862
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument163.56 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00