Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3765
Title: Evaluación del grado de madurez intelectual de los niños(as) de primero de básica y elaboración de una propuesta metodológica de articulación entre el nivel de educación inicial al básico de las escuelas: Corazón de María, Daniel Hermida, Héctor Sempértegui, Isabel Moscoso, Víctor Lloré del área de Salud No. 2, Cuenca 2011
Authors: Guamán Guamán, Lilian Eugenia
Romero Galabay, Ana María
metadata.dc.contributor.advisor: Sempértegui León, Silvia Rocío
metadata.dc.contributor.assessor: Auquilla Díaz, Nancy Eulalia
Keywords: Madurez Intelectual Infantil
Estimulación Temprana
Educación básica
Niños
Niñas
Modelos educacionales
Estudiante preescolar
Cantón Cuenca
Issue Date: 11-Nov-2011
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 188 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TECE;040
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The investigation was carried out with 260 children and girls and 9 educational of schools: Corazón de Maria, Daniel Hermida, Héctor Sempertegui, Isabel Moscoso and Victor Lloré. The objective was to evaluate the level of intellectual maturity and to elaborate a methodological proposal of articulation that relates the last month of the level of basic pre and the first month of first of basic taking like reference the results of the forms applied to the educational ones on the process of adaptation and the evaluations with the Test Badyg-A. This study was of intervention - action, the Test was used of Badyg-A to evaluate the level of the children's intellectual maturity - girls and a form for the educational of the first year of basic education. For the tabulation of the results the database SPSS was used 15.0 in Spanish and the results were presented in charts of frequency and percentage of Excel. The test Badyg-A it was determined that the level of intellectual maturity you locates in the half level with 40.78%. it was verified that the children - girls presented bigger difficulty in the puzzle area (alone 0,76% was located in the very high level contrary to the other ones sub - you prove). Of the forms applied to the educational ones you concluded that all estimate convenient the existence of an articulation process among the level of initial education to the basic one. Most of the educational ones use a period of 4 weeks. The interaction is a father-son-teacher, carrying out monthly projects, where it prevails the art and the game. KEY WORDS: Methodological proposal, Test of Badyg-A, Articulation, initial education, basic education, evaluation, intellectual maturity. DeCS: Models, Educational, Child, Preschool, Intelligence Tests, Educational Assessment, "Joint Educational Projects for preschool level with the first year with the first year of basic education.
Description: 
La investigación se realizó con 260 niños/as y 9 docentes de las escuelas Corazón de María, Daniel Hermida, Héctor Sempertegui, Isabel Moscoso y Víctor Lloré. El objetivo fue evaluar el nivel de madurez intelectual y elaborar una propuesta metodológica de articulación que relacione el último mes del nivel de pre básica y el primer mes de primero de básica tomando como referencia los resultados de los formularios aplicados a los docentes sobre el proceso de adaptación y las evaluaciones con el Test Badyg-A. El presente estudio fue de intervención - acción, se utilizó el Test de Badyg-A para evaluar el nivel de madurez intelectual de los niños/as y un formulario para los docentes del primer año de educación básica. Para la tabulación de los resultados se utilizó la base de datos SPSS 15.0 en español y los resultados fueron presentados en tablas de frecuencia y porcentaje de Excel. Mediante la utilización del test Badyg-A se determinó que el nivel de madurez intelectual se localizo en el nivel medio con 31.54%. Se constató que los niños/as presentaron mayor dificultad en el área de rompecabezas (solo el 0,76% se localizó en el nivel muy alto a diferencia de las demás sub pruebas). 1. De los formularios aplicados a los docentes se concluyó que el 88.89% de profesores estiman conveniente la existencia de un proceso de articulación entre el nivel de educación inicial al básico. Para la adaptación, el 77.78% utiliza un período de 4 semanas con la realización de proyectos. El 100% realiza la interacción entre padre-hijo-maestra.au
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Estimulación Temprana
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3765
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TECE08.pdf11.25 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00