Title: | Teaching and learning of mathematics and criteria for its improvement from the perspective of future teachers: a view from the ontosemiotic approach |
Other Titles: | |
Authors: | Breda, Adriana Seckel, María José Farsani, Danyal Fernandes da Silva, José Calle Palomeque, Carmen Eulalia |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Breda, Adriana, adriana.breda@ub.edu |
Keywords: | Teaching Learning Mathematics Ontosemiotic |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 5. Ciencias Sociales |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 5.3.2 Educación especial |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 5.3 Ciencias de la Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 01 - Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0111 - Ciencias de la Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 011 - Educación |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 13, número 1 |
metadata.dc.source: | Mathematics Teaching Research Journal |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO |
Abstract: | The objective of this article is to identify the meaning attributed to the didactics of mathematics and what are the criteria with which an improvement in the teaching and learning process of mathematics is based, future teachers of mathematics, belonging to universities in three different countries (Brazil, Chile, and Ecuador). The qualitative analysis indicates that the majority of future teachers consider that the didactics of mathematics is a technical discipline that consists of providing strategies, resources, and procedures for teaching mathematics; few consider it as an art to teaching and almost none consider it as a scientific discipline that is concerned with studying the processes of teaching and learning mathematics. In addition, the results show that the criteria used by them, on how teaching and learning in this discipline can be improved, are focus, above all, in the cognitive, ecological, and emotional aspects and, to a lesser extent, to the interactional, mediational and epistemic. Finally, it is concluded that the improvement in teaching and learning is directly related to an improvement in the training programs of future mathematics teachers. |
Description: | El objetivo de este artículo es identificar el significado atribuido a la didáctica de las matemáticas y cuáles son los criterios con los que se basa una mejora en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas, futuros profesores de matemáticas, pertenecientes a universidades de tres países diferentes (Brasil , Chile y Ecuador). El análisis cualitativo indica que la mayoría de los futuros docentes consideran que la didáctica de las matemáticas es una disciplina técnica que consiste en brindar estrategias, recursos y procedimientos para la enseñanza de las matemáticas; pocos lo consideran un arte para la enseñanza y casi ninguno lo considera como una disciplina científica que se preocupa por estudiar los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Además, los resultados muestran que los criterios utilizados por ellos, sobre cómo se puede mejorar la enseñanza y el aprendizaje en esta disciplina, se centran, sobre todo, en los aspectos cognitivo, ecológico, emocional y, en menor medida, en el interaccional. , mediacional y epistémico. Finalmente, se concluye que la mejora en la enseñanza y el aprendizaje está directamente relacionada con una mejora en los programas de formación del futuro docente de matemáticas. |
URI: | https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85104232549&origin=inward&txGid=1ada6dad75042dd43346b8d9490093a1 |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://commons.hostos.cuny.edu/mtrj/ |
ISSN: | 2573-4377 |
Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.