Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36640
Title: Using reading to teach english as a foreign language
Other Titles: El uso de la lectura para la enseñanza del inglés como lengua extranjera
Authors: Bernal Arellano, Paul Leoncio
Bernal Arellano, Walter Marcelo
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Bernal Arellano, Walter Marcelo, marcelo.bernal@ucuenca.edu.ec
Keywords: EFL learning
Didactics
Reading
Confidence
Teaching approaches
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2020
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 11, número 2
metadata.dc.source: Maskana
metadata.dc.identifier.doi: 10.18537/mskn.11.02.02
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
Generally, teaching English as a foreign language (EFL) at elementary, secondary, and university levels in Ecuador focuses primarily on applying teacher-centeredapproaches or on merely following up on the English textbooks’scope and sequence. There is much emphasis on developing grammar skills, practicing isolated concepts, and studying different realities depicted in commercial textbooks while neglecting students’real interests and needs. These traditional practices have created conscious and unconsciousconditioning in students, and a significant number of instructors think that English learning is contingent upon grammar rules and the repetition of irrelevant and unnecessary notions, which results in low student academic performance. This descriptive study proposes the use of reading as an educational tool for improving the English teaching and learning process. The researchersapplied five reading comprehension tests, three related to General English and two to Academic English,and a confidence level in reading comprehension questionnaire to 37A1/A2English third-level university students. Measures of central tendency and variability were used for data analysis. Results show significant improvements in understanding and analyzingtexts, highconfidence levels for reading in English,and better overall language learning. We suggest making replicas of these didactical practices in other courses offered at the university level.
Description: 
Generalmente, la enseñanza del Inglés como lengua extranjera (ILE) en los niveles primario, secundario y universitario en Ecuador se enfoca principalmente en aplicar metodologías centradas en el profesoro simplemente en seguir contenidosy lassecuenciasde los libros de texto en inglés. Por regla general, se pone mucho énfasis en el desarrollo de habilidades gramaticales, la práctica de conceptos aislados y el estudio de las diferentes realidades descritas en los libros de texto comerciales, descuidandolos intereses y necesidades reales de los estudiantes. Estas prácticas tradicionales han creado un condicionamiento consciente e inconsciente en los estudiantes, y un número significativo de profesores piensanque el aprendizaje del inglés depende de las reglas gramaticales y la repetición de nociones irrelevantes e innecesarias, lo que resulta en un bajo rendimiento académico de los estudiantes. Este estudio descriptivo propone el uso de la lectura como herramienta educativa para la mejora del proceso de enseñanza y aprendizaje del inglés. Se aplicaron cinco pruebas de comprensión lectora, tres relacionadas con el inglés general y dos conelinglés académico y un cuestionario de nivel de confianza en comprensión lectora a 37 estudiantes universitarios de tercer nivel de inglés, niveles A1/A2. Se utilizaron medidas de tendencia central y variabilidad para el análisis de datos. Los resultados muestran mejoras significativas en la comprensión y el análisis de textos, altos niveles de confianza para leer en inglés y un mejor aprendizaje general del idioma. Se sugiere realizar réplicas de estas prácticas didácticas en otros cursos que se ofrecen a nivel universitario
URI: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/3451/2470
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/issue/view/228
ISSN: 2477-8893, 1390-6143
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument4.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00