Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36631
Title: Prevalencia del síndrome Meares-Irlen/estrés visual que afecta la lectura en niños de tercer grado
Other Titles: Prevalence of Meares-Irlen/Visual Stress Syndrome Affecting Reading in Third Grade Children
Authors: Bernal Arellano, Walter Marcelo
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Bernal Arellano, Walter Marcelo, marcelo.bernal@ucuenca.edu.ec
Keywords: Distorsiones visuales
Malestares físicos
Irlen syndrome
Prevalence
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.1.2 Psicología Especial(Terapia de Aprendizaje, Habla
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.1 Psicología y Ciencias Cognitivas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2015
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 6, número 1
metadata.dc.source: Maskana
metadata.dc.identifier.doi: 10.18537/mskn.06.01.06
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
The objective of this study was to determine the prevalence of MISViS and identify the most common physical and visual perceptual discomfort that affects reading in third-grade children of public and private Cuenca urban schools. Two hundred and sixty-seven third graders, as well as directors, parents, and classroom teachers, participated in this study. Children were assessed through observations, interviews, and applying five tests of the Irlen Reading Perceptual Scale (IRPS®). MISViS prevalence in the severe range is 25.84% in the student population of the third grade of elementary schools in Cuenca, hindering the normal development of the reading process. The most common physical discomforts when reading were: i) moving closer to or further from the page (19.17%); ii) discomfort when reading under fluorescent lights (18.05%); iii) blinking very often (14.66%); and iv) pain, burning of the eyes while reading (12.78%). Within, the most common visual perceptual distortions identified are: i) the need of using the finger or marker while reading (37.59%); ii) choppy or slow reading (33.08%); iii) making effort to stay focused on the words, (28.95%); iv) avoiding reading or reading aloud (27.89%), and v) having trouble remembering what was read (19.92%); among others. It was concluded that MISViS prevalence in Cuenca urban schools is 25.84% for severe ranges; the most common visual perceptual distortions and physical discomfort when reading were also identified in this study group. Keywords: Visual perceptual distortions, reading discomfort, basic education, reading difficulties, Meares- Irlen/Visual Stress syndrome.
Description: 
El presente estudio planteó determinar la prevalencia del Síndrome Meares-Irlen/Estrés Visual, e identificar las molestias físicas y perceptuales más comunes que afecta la lectura en los niños/as del tercer grado, escuelas públicas y privadas, área urbana de Cuenca. Dos cientos sesenta y siete estudiantes de tercero de educación básica, directores, padres de familia y los profesores de aula participaron en este estudio. Los escolares fueron evaluados a través de observaciones, entrevistas y la aplicación de cinco pruebas de la EPLI®. La Prevalencia del MISViS es del 25.84%, rango severo en la población estudiantil del tercer grado el cual posiblemente impide el normal desarrollo de la lectura. Los malestares físicos al leer fueron: i) acercarse o alejarse de la página (19.17%); ii) molestias al leer bajo luces fluorescentes (18.05%); iii) parpadeo muy seguido (14.66%); iv) dolor/ardor de los ojos mientras leen (12.78%). Dentro de las distorsiones visuales perceptuales se identificaron: i) necesidad de utilizar el dedo o algún marcador mientras leen (37.59%); ii) leer lentamente o con pausas repetidas (33.08%); iii) hacer esfuerzo para mantenerse enfocado en lo que leen, (28.95%); iv) evitar leer o leer en voz alta (27.89%); v) problemas para recordar lo que se lee (19.92%); entre otros. Se concluyó que la prevalencia del Síndrome Meares-Irlen/Estrés Visual es del 25.84% en el rango severo; igualmente se identificaron distorsiones visuales perceptuales y malestares físicos al leer más comunes en este grupo de estudio. Palabras clave: Distorsiones visuales perceptuales, malestares físicos al leer, lectura, educación básica, síndrome Meares-Irlen/Estrés Visual.
URI: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/476#:~:text=La%20Prevalencia%20del%20MISViS%20es,normal%20desarrollo%20de%20la%20lectura.
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/
ISSN: 2477-8893
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf285.57 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00