Title: | Hábito lector, equipamiento e ingreso familiar de los estudiantes de la UNAE |
Other Titles: | Reader habit, equipment and family income of the students of the UNAE |
Authors: | Fajardo Pucha, Angel Bolivar Castellano Gil, José Manuel Herrera Montero, Luis Alberto Loaiza Sanchez, Kelly Paola |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Herrera Montero, Luis Alberto, lherreramontero@yahoo.com Castellano Gil, José Manuel, jmcaste@yahoo.es |
Keywords: | Educación Hábito lector Equipamiento tecnológico Quintil |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 6. Humanidades |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 6.5.1 Otras humanidades |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 6.5 Otras Humanidades |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 01 - Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0111 - Ciencias de la Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 011 - Educación |
Issue Date: | 2019 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 11, número 2 |
metadata.dc.source: | Psychology, Society, & Education |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.25115/psye.v11i2.2177 |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO |
Abstract: | This study focuses on knowing the reader habit, equipment and family income of the student body of the National University of Education of Ecuador (UNAE). This work is part of a larger research project, whose main purpose is to contribute and analyze cultural indicators in the Ecuadorian university context, given the lack of data and studies. The methodology used is quantitative, descriptive and interpretative, based on the data collected in a survey applied to a population sample among the different careers and cycles offered by the UNAE, which amounts to 438 students and which has a degree of reliability 95% and an error of 5%. The main results obtained reflect the high level of appropriation of technological equipment, despite the fact that more than 80% of the students surveyed fit into the two most precarious quintiles of Ecuadorian society, and the strong influence exerted by the level of family income in the configuration of a certain pattern in the cultural consumption of the book. Other relevant features show a strong irruption of the digital world and an outstanding masculine participation in most of the acts related to the practice and reading habit |
Description: | Este estudio centra su atención en conocer el equipamiento, hábito lector e ingreso familiar del estudiantado de la Universidad Nacional de Educación de Ecuador (UNAE). Este trabajo forma parte de un proyecto de investigación de mayor alcance, cuyo principal objeto es aportar y analizar indicadores culturales en el contexto universitario ecuatoriano ante la inexistencia de datos y estudios. La metodología empleada es de orden cuantitativa, descriptiva e interpretativa, a partir de los datos recogidos en una encuesta aplicada sobre una muestra poblacional entre las distintas carreras y ciclos ofertadas por la UNAE, que asciende a 438 estudiantes y que cuenta con un grado de fiabilidad del 95% y un error del 5%. Los principales resultados obtenidos reflejan el alto nivel de apropiación de equipamientos tecnológicos, a pesar que más del 80% de los estudiantes encuestados se encuadran en los dos quintiles más precarios de la sociedad ecuatoriana, y la fuerte influencia ejerce el nivel de ingreso familiar en la configuración de un patrón determinado en el consumo cultural del libro. Otros rasgos relevantes muestran una fuerte irrupción del mundo digital y una destacada participación masculina en la mayoría de los actos vinculados a la práctica y hábito lector |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36490 http://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/2177/3001 |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | http://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/issue/view/198 |
ISSN: | 2171-2085, 1989-709X |
Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.