Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36249
Title: Students’ views about instructional practices of traditional, PPP, and task oriented teachers
Other Titles: Perspectivas de los estudiantes sobre las prácticas docentes de instrucción tradicional, de presentación–práctica-producción y de métodos basados en el aprendizaje por tareas
Authors: Calle Calle, Ana Maria
Calle Calle, Maria Daniela
Cabrera Tenecela, Homero Patricio
Leon Velez, Maria Veronica
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Calle Calle, Ana Maria, ana.calle@ucuenca.edu.ec
Keywords: Student perspectives
Instructional practices
Traditional teacher
PPP
TBLT
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2019
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 19
metadata.dc.source: ELIA. Estudios de lingüística inglesa aplicada
metadata.dc.identifier.doi: 10.12795/elia.2019.i19.05
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
This study intends to explore student beliefs regarding the usefulness of their teachers’ instructional practices and compare them with a categorization of their teachers’ profiles. A questionnaire with 4 close questions and 3 open questions including topics such as pair and group work, students’ interest, usefulness of the material and content, the best and least useful aspects of the class and suggestions to improve it was administered to 481 high school students of a southern city of Ecuador; also 18 high school teachers were observed delivering one lesson. Using the information gathered from students’ questionnaires, a 481 data matrix was constructed relating it to the 18 teachers’ profiles. In addition, a descriptive analysis was carried out and a comparison between the observers’ and the students’ criteria for the first four closed questions was conducted. For the open questions, the answers were categorized according to the usefulness of three elements: grammar, content, and methodology. Results showed that students favored modern EFL pedagogy. Task Based Learning Teaching (TBLT) and Presentation-Practice Production (PPP) methods were considered as the most accepted methodologies; notwithstanding, traditional methodology was considered as the least effective one. A model was constructed which allowed us to point out the relevance of pair work, content, and methodology, so if these factors occur in teacher practices, it can be inferred that a teacher is closer to a TBLT profile.
Description: 
Este estudio explora las creencias de los estudiantes con respecto a la utilidad de las prácticas docentes de sus profesores y las compara con una categorización de los perfiles de sus maestros. Un cuestionario con 4 preguntas cerradas y 3 abiertas incluyendo tópicos como trabajo en parejas y en grupos, el interés de los estudiantes, la utilidad del material y contenido, los más y menos útiles aspectos de la clase y sugerencias para mejorarla, fue administrado a 481 estudiantes de una ciudad del sur del Ecuador; de igual manera, 18 profesores de colegios públicos fueron observados enseñando una lección. Con la información de los cuestionarios, una matriz de 481 datos fue elaborada y relacionada con los perfiles de los 18 docentes. Además, se realizó un análisis descriptivo y una comparación entre los criterios de los observadores y de los estudiantes para las primeras 4 preguntas cerradas. Las respuestas de las preguntas abiertas fueron categorizadas según la utilidad de tres aspectos: gramática, contenido, y metodología. Los resultados muestran que los estudiantes favorecen la pedagogía moderna del inglés como lengua extranjera. El aprendizaje basado en tareas (ABT) y el método de Presentación-Práctica Producción (PPP) fueron las más aceptadas metodologías, mientras que la tradicional fue considerada como la menos efectiva. Un modelo construido en este estudio permitió destacar la relevancia del trabajo en parejas, el contenido y la metodología, determinando que, si estos aspectos ocurren en las prácticas docentes, se infiere que el profesor está cerca a circunscribirse en un perfil perteneciente al ABT
URI: http://revistas.uned.es/index.php/ELIA/article/view/26584/20954
metadata.dc.ucuenca.urifuente: http://revistas.uned.es/index.php/ELIA/issue/view/1376
ISSN: 1576-5059, e 2253-8283
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf385.1 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00