Title: | Walk ’n’roll : mapping street-level accessibility for different mobility conditions in Cuenca , Ecuador |
Authors: | Orellana Vintimilla, Daniel Augusto Bustos Piedra, Maria Elisa Marin Palacios, Mateo Sebastian Cabrera Jara, Natasha Eulalia Hermida Palacios, Maria Augusta |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Orellana Vintimilla, Daniel Augusto, daniel.orellana@ucuenca.edu.ec |
Keywords: | Street-level accessibility People with disabilities Urban mobility Public space |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 2. Ingeniería y Tecnología |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 2.1.2 Ingeniería Arquitectónica |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 2.1 Ingeniería Civil |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 07 - Ingeniería, Industria y Construcción |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0731 - Arquitectura y Urbanismo |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 073 - Arquitectura y Construcción |
Issue Date: | 2020 |
metadata.dc.ucuenca.embargoend: | 11-Nov-2050 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 16 |
metadata.dc.source: | Journal of Transport and Health |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.1016/j.jth.2020.100821 |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO |
Abstract: | Introduction: Approximately 66 million people with disabilities (PWD) live in Latin America and the Caribbean. Despite the important advances in regulations for social inclusion in this region, urban public spaces are not accessible to PWD. In this study, we assess street-level accessibility in the city of Cuenca (Ecuador) to examine the disparities for people with different mobility conditions. Methods: We designed and implemented a mobile-based tool to audit street-level accessibility related to two key issues: the compliance level with the national standard for accessibility (NAMF) and the presence and characteristics of obstacles that hinder pedestrian mobility. A set of 214 street segments were audited by volunteers with different mobility conditions (unrestricted, restricted, or impaired). The collected data were analysed to compute accessibility indices (AIs) for each condition ranging from 0 (totally inaccessible) to 1 (totally accessible). AI values were examined to determine the differences among conditions. Results: None of the 214 audited street segments fully complied with the NAMF. The AIs were: unrestricted mobility ¼ 0.4, restricted mobility ¼ 0.29, impaired mobility ¼ 0.12. Eighty-three percent of the audited streets were perceived as highly inaccessible by wheelchair users, whereas for individuals with restricted or unrestricted mobility, the rates were 50% and 34%, respectively. Most streets were affected by obstacles that hindered mobility, with curb ramps and driveway ramps having the highest impact on accessibility. Conclusion: The urban streets of Cuenca are highly inaccessible, mainly due to their flawed design and the presence of obstacles, creating excluding environments for people with mobility restrictions or impairments. National regulations are failing to tackle all the issues that hinder accessibility and must be revised. Cuenca, together with other intermediate cities in Latin America, must redesign their sidewalks and pedestrian facilities to allow universal accessibility. |
Description: | Introducción: En América Latina y El Caribe viven, aproximadamente, 66 millones de personas con discapacidad (PCD). A pesar de los importantes avances en la normativa y regulaciones para la inclusión social en esta región, los espacios públicos no son accesibles para PCD. En este estudio, evaluamos la accesibilidad a nivel de calle en la ciudad de Cuenca (Ecuador) para examinar las disparidades de accesibilidad para personas con diferentes condiciones de movilidad. Métodos: Hemos diseñado e implementado una herramienta para dispositivos móviles que permite evaluar la accesibilidad a nivel de calle relacionada a dos aspectos clave: a) El nivel de cumplimiento con la Norma nacional de Accesibilidad al Medio Físico (NAMF), y b) la presencia y características de los obstáculos que dificultan la movilidad peatonal. Un conjunto aleatorio de 214 segmentos de calle fue evaluado por voluntarios con diferentes condiciones de movilidad (no restringida, restringida, con impedimento físico). Los datos recolectados fueron analizados para calcular Índices de Accesibilidad (IAs) de cada condición en un rango de 0 (totalmente inaccesible) a 1 (totalmente accesible). Los valores de AI fueron comparados para determinar las diferencias entre las condiciones de movilidad analizadas. Resultados: Ninguno de los 214 segmentos evaluados cumplió completamente con la NAMF. Los AIs fueron: movilidad no restringida ¼ 0.4, movilidad restringida ¼ 0.29, impedimento físico ¼ 0.12. Ochenta y tres por ciento de los segmentos evaluados por usuarios de silla de ruedas fueron percibidos como altamente inaccesibles, mientras que para las personas con movilidad restringida y no restringida estos valores fueron de 50% y 34% respectivamente. La mayoría de los segmentos presentaron obstáculos que dificultan la movilidad, siendo las rampas de acceso y las entradas a garajes los obstáculos que más impactaron en la accesibilidad. Conclusión: Las calles urbanas de Cuenca son altamente inaccesibles, debido principalmente a un diseño deficiente y a la presencia de obstáculos, generando ambientes excluyentes para personas que tienen restricciones o impedimentos en la movilidad. La regulación nacional no está logrando solucionar los aspectos que limitan la accesibilidad y debe ser revisada. Cuenca, junto con otras ciudades intermedias de América Latina, deberá rediseñar sus aceras y otra infraestructura peatonal para permitir la accesibilidad universal. |
URI: | https://doi.org/10.1016/j.jth.2020.100821 |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://www.sciencedirect.com/journal/journal-of-transport-and-health/vol/16/suppl/C |
ISSN: | 2214-1405 |
Appears in Collections: | Artículos
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