Title: | Prevalencia y factores asociados a conducta agresiva en niños/as de 61 escuelas rurales, Cuenca 2011 |
Authors: | Ordóñez Cabrera, Andrés Tarcicio Bernal Cedillo, Karla Margoth Nivelo Rivadeneira, Manuel Esteban |
metadata.dc.contributor.advisor: | Jaramillo Oyervide, Julio Alfredo |
Keywords: | Conducta Infantil Psicologia Infantil Agresion Factores De Riesgo Estudios Transversales Niños Estudiantes Zonas Rurales Cuenca |
Issue Date: | 2012 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 147 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | MED-1713 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Objective: To determine the prevalence of aggressive behavior and its associated factors in children enrolled in rural schools in Cuenca, 2010- 2011.
Material and Methods: Cross-sectional, descriptive study conducted from April to December of 2011. The sample was drawn from a universe of 10,718 students from rural schools in Cuenca, with 5.5% of expected frequency, a worst acceptable of 6.5%, a confidence level of 95% and a 10% of losses that were added. The total sample of 1851 students was randomized in Epidat and then randomly assigned to three groups of pre-graduate students, each group with 612 children from 61 rural schools of the communities: Baños, Cumbe, Checa Chiquintad, Llacao, Molleturo and Nulti. To compile the information a valid questionnaire was used and applied it to the children, prior informed consent of parents. The information was processed using the following software: SPSS 15.00 assessment version, Microsoft Excel 2007 and Microsoft Word 2007.
Results: The moderate level of physical and verbal aggressiveness was more frequent in children with emigrant parents (p = 0.017 and 0.000). Moderate aggressiveness was more frequent in those who watched television from 6 to 8 hours a day than those who watched less time or did not have it (p = 0.011). Physical, verbal and social aggressiveness, both moderate and severe, were more frequent in children with dysfunctional families. (p = 0,000)
Conclusions: Associated factors to aggressive behavior were: dysfunctional families, hours of television exposure and emigration.
DECS: CHILD BEHAVIOR, CHILD PSYCHOLOGY, AGGRESSION-PSYCHOLOGY, RISK FACTORS, CROSS-SECTIONAL STUDIES, CHILD, STUDENT-STATISTICS AND NUMERICAL DATA, RURAL AREAS, CUENCA-ECUADOR. |
Description: | Objetivo: Determinar la prevalencia y factores asociados a conducta agresiva en niños/as escolarizados de Cuenca matriculados/as en el lectivo 2010-2011. Material y Métodos: Investigación de tipo descriptiva, transversal, realizada desde abril a diciembre del 2011. La muestra fue obtenida de un universo de 10718 estudiantes de escuelas rurales de Cuenca con 5,5% de frecuencia esperada, un peor aceptable de 6,5%, y un nivel de confianza del 95%. Se adicionó el 10% de posibles pérdidas, siendo la muestra total de 1851 estudiantes, posteriormente aleatorizada en Epidat y asignada al azar a tres grupos de tesistas con 612 alumnos de 61 escuelas de las parroquias: Baños, Cumbe, Checa, Chiquintad, Llacao, Molleturo y Nulti. Para el levantamiento de datos se utilizó un formulario validado aplicándolo a los niños previo consentimiento informado de los padres de familia. Los datos fueron procesados mediante los programas SPSS 15.00 versión evaluación, Microsoft Excel 2007 y Microsoft Word 2007. Resultados: La agresividad moderada, física y verbal fue más frecuente en niños con padres emigrantes (p = 0,017 y 0,000). La agresividad moderada fue más frecuente en quienes miraban de 6 a 8 horas de televisión por día que en quienes la veían menor tiempo o no disponían de esta (p = 0,011). La agresividad física, verbal y social, tanto moderada como severa, fue más frecuente en niños con familias disfuncionales (p = 0,000). Conclusiones: Los factores asociados a conducta agresiva fueron: disfuncionalidad familiar, horas de exposición a la televisión y emigración.au |
metadata.dc.description.degree: | Médico |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3524 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|