Title: | Diálogo intercultural en el Museo Pumapungo |
Authors: | Armijos Vintimilla, Raúl Esteban |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ordóñez Carpio, Santiago |
Keywords: | Artes Artes visuales Interculturalidad Museo Pumapungo |
Issue Date: | 6-Mar-2020 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 94 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TAV;357 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Museums have become a catalytic space for school (education) and reality, for this reason the museology tries to be friendlier and interactive with the visitor to develop a full experience; in this sense, Pumapungo Museum has become an important national heritage repository with an educational mediation model. All this content represents a relevant cultural capital in the region, where the pieces and information it has is shared with national and foreign visitors, it is also a transcendent reference for those who do academy. This space contains pieces of multiple cultures, pre-Hispanic, colonial and contemporary; the research reflects on the baggage of Pumapungo as a Museum, spaces, and collections, above all, it’s way of exhibiting them, through concepts that deepen the intercultural term from the aesthetic and political. With the data collected, analysis and under a poetic intention the interior that houses Pumapungo Museum is exteriorized, thus creating
a kind of proposal to build another Museum, blurring its spatiality and expanding to direct relations with urbanity; where digital communication tools and hypercultural society are the basis for creating multimedia content that gives other discourse and / or meaning to archeology and ethnography from artistic and museum uses. |
Description: | Los Museos en la actualidad se han convertido en un espacio catalizador de la escuela (educación) y la realidad, por este motivo las museografías procuran ser más amigables e interactivas con el visitante para desarrollar una experiencia plena; en este sentido Museo Pumapungo se ha convertido en un importante repositorio del patrimonio nacional con un modelo de mediación educativa. Todo este contenido representa un capital cultural relevante en la región, en donde las piezas e información que posee es compartida con los visitantes nacionales y extranjeros, también es un referente trascendente para quienes hacen academia.
Este espacio contiene piezas de múltiples culturas, prehispánicas, coloniales y contemporáneas; la investigación reflexiona alrededor del bagaje de Pumapungo como Museo, espacios, colecciones y sobretodo su modo de exhibirlas, a través de conceptos que ahondan el término intercultural desde lo estético y político. Con los datos recabados, análisis y bajo una intención poética se exterioriza el interior que alberga Museo Pumapungo, creando así una suerte de propuesta para construir otro Museo, desdibujando su espacialidad y expandiéndose a las relaciones directas con la urbanidad; en donde las herramientas de
comunicación digitales y la sociedad hipercultural son las bases para crear contenido multimedia que le de otro discurso y/o sentido a la arqueología y etnografía desde los usos artísticos y museísticos. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Artes Visuales |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34116 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
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