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Title: Satisfacción percibida de los cuidados del parto y puerperio inmediato y mediato en usuarias atendidas en el servicio de obstetricia del Hospital Vicente Corral Moscoso. Cuenca 2019
Authors: Muso Guanoluisa, María del Carmen
Orozco Pilatuña, Lourdes Carolina
metadata.dc.contributor.advisor: Jaramillo Monge, Julio César
Keywords: Medicina
Satisfacción del usuario
Evaluación de la satisfacción
Obstetricia
Parto
Puerperio
Issue Date: 8-Jan-2020
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 59 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: MED;2463
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Background: user/patient satisfaction is that rational or epistemological experience based on previous expectations and the behavior of the service, it is influenced by perspectives, moral values, culture, personal needs and the health structure as such. Objetive: to determine the satisfaction perceived by the users about the care of childbirth and immediate and mediated postpartum care in the obstetrics service of the Vicente Corral Moscoso Hospital, 2019. Methodology: an observational, descriptive, cross-sectional study, to determine the level of satisfaction perceived by users, about the care of childbirth and immediate and mediated postpartum care, in obstetrics service of the Vicente Corral Moscoso Hospital. The COMFORTS scale was used. In the statistical analysis, frequency distribution, percentages and measures of central tendency were used. Results: The predominant age group was 80.8% young adults, 39.4% cohabit unmarried couples, 56.9% high school, 80.3% unemployment, 50.7% rural residents. Of the total sample, 199 (56.06%) users are satisfied with the attention received globally. In the dimension, childbirth care, 65.4% corresponds to very satisfied; care in the puerperium, 48.7% very satisfied; newborn care, 53% corresponds to satisfied; and logistics and environment, 51.8% are satisfied. Conclusions: the dimension with the highest level of care satisfaction during the period of childbirth and the dimension with the lowest level of satisfaction of the care concern in the newborn. The main factors that cause dissatisfaction are the information received, the attention provided to the couple or support person, the time the nurse spent teaching the couple the care of the postpartum woman and newborn, the handling of the newborn before a choking and the cleanliness and the quantity and quality of the food during the hospital stay.
Description: 
Antecedentes: la satisfacción del usuario/paciente es aquella experiencia epistemológica basada en expectativas previas y comportamiento del servicio, influenciada por perspectivas, valores morales, cultura, necesidades personales y la estructura sanitaria. Objetivo: determinar la satisfacción percibida por las usuarias sobre los cuidados del parto y puerperio inmediato y mediato en el servicio de obstetricia del HVCM, 2019. Metodología: estudio observacional, descriptivo, de corte trasversal, para determinar el nivel de satisfacción percibida usuarias en el servicio de obstetricia del HVCM. Se utilizó la escala COMFORTS. El análisis estadístico empleó distribución de frecuencias, porcentajes y medidas de tendencia central. Resultados: grupo etario predominante fue de adultas jóvenes en 80.8%; estado civil, unión libre 39.4%; instrucción secundaria 56.9%; sin ocupación laboral 80.3%, residentes en el área rural 50.7%. Del total de la muestra, 56.06% usuarias están satisfechas con la atención recibida de manera global. En la dimensión, cuidados del parto, 65.4% están muy satisfechas; cuidados en el puerperio, 48.7% están muy satisfechas; cuidados del RN, el 53% corresponde a satisfecha; y logística/entorno, 51.8% están satisfechas. Conclusiones: la dimensión con mayor nivel de satisfacción fue los cuidados durante el periodo del parto y la dimensión con menor nivel de satisfacción fue los cuidados del RN. Los principales factores que causan insatisfacción son: información recibida, atención brindad a la persona de apoyo, tiempo que paso la enfermera enseñando a la pareja los cuidados de la puérpera y RN, manejo del RN ante un atragantamiento, aseo y la cantidad y calidad de comida durante su hospitalización.
metadata.dc.description.degree: 
Médico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33797
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

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