Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33715
Title: La importancia del uso de paratextos para la comprensión lectora
Authors: Collguazo Chapa, Luis Enrique
metadata.dc.contributor.advisor: Mora Abril, Nancy Beatriz
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: luiskike75@gmail.com
Keywords: Educación
Paratexto
Lectura
Pedagogía
Issue Date: 6-Dec-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 76 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEB;220
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The present research aims to give relevance to paratexts as a facilitating tool for the reading comprehension. To achieve this purpose, a bibliographic investigation has been carried out, since firstly the different conceptions, types, functions and importance that paratexts exert in a text will be examined. Then, a detailed description is made of the reading comprehension category in aspects of the definitions of reading and compression, reading stages, types of reading, importance of reading comprehension and levels of reading comprehension. After the analysis of the two categories, it is shown how paratexts are important in the reading comprehension, since to understand and interpret a text, the student or the reader must apply several reading activities. These activities are involved the analysis and study of paratexts that are both external and internal. It is concluded that paratexts are essential elements that must intervene when understanding a text, since students or readers when examining the paratexts set the first ideas and previous inferences about textual content.
Description: 
La presente investigación tiene como objetivo dar relevancia a los paratextos como herramienta facilitadora para la comprensión lectora. Para conseguir este propósito se ha desarrollado una investigación de tipo bibliográfico, puesto que en primer lugar se examinarán las diferentes concepciones, tipos, funciones e importancia que ejercen los paratextos en un texto. Luego, se realizará una descripción detalla de la categoría comprensión lectora, en aspectos de definiciones de lectura y comprensión lectora, etapas de lectura, tipos de lectura, importancia de la comprensión lectora y niveles de comprensión lectora. Después del análisis de las dos categorías se muestra como los paratextos son importantes en la comprensión lectora, ya que para comprender e interpretar un texto el estudiante o lector debe aplicar varias actividades lectoras. Estas actividades intervienen el análisis y el estudio de los paratextos que se encuentran tanto en la parte externa e interna del texto. Se concluye que los paratextos son elementos primordiales que deben intervenir al momento de comprender un texto, ya que los estudiantes o lectores al examinar los paratextos establecen las primeras ideas previas e inferencias sobre un contenido textual.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Educación General Básica.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33715
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdfversión presentada (texto completo)1.05 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00