Title: | La importancia del uso de paratextos para la comprensión lectora |
Authors: | Collguazo Chapa, Luis Enrique |
metadata.dc.contributor.advisor: | Mora Abril, Nancy Beatriz |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | luiskike75@gmail.com |
Keywords: | Educación Paratexto Lectura Pedagogía |
Issue Date: | 6-Dec-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 76 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;220 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The present research aims to give relevance to paratexts as a facilitating tool for the reading comprehension. To achieve this purpose, a bibliographic investigation has been carried out, since firstly the different conceptions, types, functions and importance that paratexts exert in a text will be examined. Then, a detailed description is made of the reading comprehension category in aspects of the definitions of reading and compression, reading stages, types of reading, importance of reading comprehension and levels of reading comprehension. After the analysis of the two categories, it is shown how paratexts are important in the reading comprehension, since to understand and interpret a text, the student or the reader must apply several reading activities. These activities are involved the analysis and study of paratexts that are both external and internal. It is concluded that paratexts are essential elements that must intervene when understanding a text, since students or readers when examining the paratexts set the first ideas and previous inferences about textual content. |
Description: | La presente investigación tiene como objetivo dar relevancia a los paratextos como herramienta facilitadora para la comprensión lectora. Para conseguir este propósito se ha desarrollado una investigación de tipo bibliográfico, puesto que en primer lugar se examinarán las diferentes concepciones, tipos, funciones e importancia que ejercen los paratextos en un texto. Luego, se realizará una descripción detalla de la categoría comprensión lectora, en aspectos de definiciones de lectura y comprensión lectora, etapas de lectura, tipos de lectura, importancia de la comprensión lectora y niveles de comprensión lectora. Después del análisis de las dos categorías se muestra como los paratextos son importantes en la comprensión lectora, ya que para comprender e interpretar un texto el estudiante o lector debe aplicar varias actividades lectoras. Estas actividades intervienen el análisis y el estudio de los paratextos que se encuentran tanto en la parte externa e interna del texto. Se concluye que los paratextos son elementos primordiales que deben intervenir al momento de comprender un texto, ya que los estudiantes o lectores al examinar los paratextos establecen las primeras ideas previas e inferencias sobre un contenido textual. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Educación General Básica. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33715 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.