Title: | La auto- representación y la comedia en el cine contemporáneo hecho por mujeres |
Authors: | Franco Varea, Ana Cristina |
metadata.dc.contributor.advisor: | Torres Palchisaca, Galo Alfredo |
Keywords: | Audiovisuales Mujer Feminismo Cine |
Issue Date: | 20-Sep-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 100 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TCA;80 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This research work analyzes the close relationship between comedy and female self-representation in the context of cinema developed by women. Here, the narrative process is analyzed from two perspectives: in the context of feminism linked to cinema; and in the field of comedy. Both perspectives are studied across four contemporary audiovisual authors (Lena Dunham - 1986 -, Malena Pichot - 1982- Phoebe Mary Waller-Bridge – 1985 -, and Greta Gerwig - 1983), until such tendencies come together.
Most comic female characters have been created by men throughout the history of cinema, and most comedy directors are also men. There have been a small number of female comedians, and only a few of those women assumed the self-representation as a mean to introduce a look of their own in the discourse of their narrative.
As baseline of this work’s methodology, the theory of feminism linked to cinema was revised, as well as the theory related to the origins of comedy. Moreover, the observation and analysis of sixteen audiovisual works (four of each one of the aforementioned chosen authors) was carried out.
The conclusions of this analysis allow us to deduce that women’s comedy is one of the genres that are most feared by the male imaginary. This type of comedy allows women to become real and human, and not remain as an ideal fetish, neither a male fantasy. It is believed that this is why Dunham, Pichot, Waller-Bridge and Gerwig chose self-referential comedy as the territory to express themselves. |
Description: | Este trabajo de investigación analiza la estrecha relación entre la comedia y la auto-representación femenina en el cine hecho por mujeres. Estudia el proceso de las narrativas, tanto en el área del feminismo vinculado al cine como en el de la comedia, hasta que ambas tendencias se juntan confluyendo en cuatro autoras audiovisuales contemporáneas: Lena Dunham, Malena Pichot, Phoebe Mary Waller-Bridge y Greta Gerwig.
A lo largo de la historia del cine, la mayoría de personajes femeninos cómicos han sido creados por hombres; así como la mayoría de directores de comedia han sido hombres. Aunque ha habido pocas mujeres comediantes, sólo pocas han asumido la auto-representación para implantar una mirada propia en su discurso narrativo.
La metodología utilizada fue la revisión bibliográfica relacionada con teoría feminista vinculada al cine así como la teoría sobre los orígenes de la comedia. También la observación y análisis de cuatro obras audiovisuales cada una perteneciente a las cuatro autoras elegidas.
Las conclusiones a las que se llega permiten deducir que la comedia de mujeres es uno de los géneros más temidos por el imaginario masculino, pues permite hacer de la mujer un personaje real y humano y ya no un fetiche y/o ideal o fantasía masculina. Se cree que esa es la razón por la cual Dunham, Pichot, Waller-Bridge y Gerwig han escogido a la comedia auto-referencial como su terreno para expresarse. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Cine y Audiovisuales |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33434 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.