Title: | Intervención didáctica en seguridad y salud ocupacional dirigida a niñas y niños de 8 a 11 años |
Authors: | Monroy Morocho, Mónica Elizabeth |
metadata.dc.contributor.advisor: | Piedra González, Juan Pablo |
Keywords: | Seguridad Industrial Intervencion Didactica Alumnado |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Seguridad e Higiene Industrial |
Issue Date: | 30-May-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 69 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1540 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | This work was developed with the purpose of applying a didactic intervention in
occupational safety and health to train children aged 8 to 11 years, the intervention
was performed using a scientific methodology called NAPO PARA PROFESORES,
(EU-OSHA, 2015 ), validated by the European Agency for Safety and Health.
To achieve better results and strengthen the didactic intervention, we proceeded to
determine through surveys, knowledge in Occupational Safety and Health of both
directors and teachers of different educational units of the City of Cuenca, and
determine if they are in ability to impart the didactic intervention proposed.
Chapter I contains background, justification and objectives. Chapter II contains
the theoretical framework. In Chapter III, the methodological framework used, and
the didactic intervention is also explained. NAPO FOR TEACHERS, (EU-OSHA,
2015) applied to the student population. Chapter IV contains results. Chapter V and
Chapter VI respectively contain conclusions and recommendations. The Annexes
section contains email, letter of acceptance, the forms of the surveys used and the
photographs of the participants.
For the application of the methodology and use of the teaching material of NAPO
PARA PROFESORES (EU-OSHA, 2015), the corresponding authorization was
requested from the NAPO Consortium through the contact email: info@napofilm.net.
The acceptance response was issued by the personnel of said Consortium (Annexes
1).
The intervention was carried out in the SUDAMERICANO Educational Unit of the
City of Cuenca, directed by Ing. José Pablo Pérez P. Mst. (Annexes 2). |
Description: | Este trabajo fue elaborado con la finalidad de aplicar una intervención didáctica en
seguridad y salud ocupacional para formar a niñas y niños con edades entre 8 y 11
años, la intervención se realizó empleando una metodología científica denominada
NAPO PARA PROFESORES, (EU-OSHA, 2015), validada por la Agencia Europea
para la Seguridad y la Salud.
Para lograr mejores resultados y afianzar la intervención didáctica se procedió a
determinar mediante encuestas, los conocimientos en Seguridad y Salud Ocupacional
de directores (as) y docentes de diferentes unidades educativas de la Ciudad de
Cuenca, y determinar si están en capacidad de impartir la intervención didáctica
planteada.
El Capítulo I contiene antecedentes, justificación y objetivos. El Capítulo II contiene
el marco teórico. En el Capítulo III se encuentra el marco metodológico empleado,
adicionalmente se expone la intervención didáctica NAPO PARA PROFESORES,
(EU-OSHA, 2015) aplicada a la población estudiantil. El Capítulo IV contiene
resultados obtenidos. El Capítulo V y Capítulo VI contienen respectivamente
conclusiones y recomendaciones. La sección Anexos contiene correo, carta de
aceptación, formatos de encuestas empleadas y fotografías de las intervenciones.
Para la aplicación de la metodología y utilización del material didáctico de NAPO
PARA PROFESORES (EU-OSHA, 2015), se solicitó la respectiva autorización al
Consorcio NAPO a través del correo oficial: info@napofilm.net; la respuesta de
aceptación fue emitida por el personal del mencionado Consorcio (Anexo 1).
La intervención se llevó a cabo en la Unidad Educativa SUDAMERICANO de la
Ciudad de Cuenca, dirigida por el Ing. José Pablo Pérez P. Mst., (Anexo 2). |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Seguridad e Higiene Industrial |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32764 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.