Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32601
Title: A case study of a public and a private school: analysis of classroom routines and procedures during the teaching process
Authors: Gusñay Siavichay, Angélica Magaly
Vélez Yanza, Paula Agustina
metadata.dc.contributor.advisor: Santillán Iñiguez, Juan José
Keywords: Enseñanza Del Ingles
Estrategias Educativas
Procedimientos
Manejo De Clases
Educacion
Issue Date: 7-May-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 125 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLI;488
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This research study analyzes the different routines and procedures related to the classroom management English teachers of a public institution – Unidad Educativa Miguel Moreno – and a private one – Unidad Educativa Liceo Americano Católico – applied during a senior year which will examine the differences and similarities that exist between both institutions. In this study, the researchers aim to identify the situations that teachers face related to classroom management routines and procedures. In addition, it endeavors to recognize the presence or absence of the application of routines and procedures by teachers and the knowledge and practice of them by their students. Significant results are presented through the use of three instruments, observation checklists, questionnaires and interviews that allow to triangulate the gathered information. The results indicate the lack and differences between procedures and routines in both educational environments. This differences could be seen in two aspects – control of behavior and learning activities. In the public institution, there is more teacher control of students’ behavior than in the private one. Besides, the teacher in the private institution applies a variety of activities during her classes, something that the public teacher did not do most of the time. The authors present some recommendations addressed to English teachers in both institutions, promoting possible solutions to the issues related to classroom management which may emerge during the teaching and learning process.
Description: 
Este trabajo de investigación estudia las diferentes rutinas y procedimientos, relacionados al manejo de la clase, que los profesores de Inglés de una institución pública – Unidad Educativa Miguel Moreno – y una privada – Unidad Educativa Liceo Americano Católico – en Cuenca aplican en Tercero de Bachillerato, con el objetivo de examinar las diferencias y similitudes que existen entre las dos. En este estudio, se intenta identificar las situaciones que los profesores enfrentan relacionadas con rutinas y procedimientos al momento de manejar una clase. Además, se pretende reconocer la presencia o ausencia del uso de rutinas y procedimientos por parte de los profesores y el conocimiento y práctica de las mismas por parte de sus estudiantes. Se presentan resultados significativos mediante el uso de tres instrumentos, observación, cuestionarios y entrevistas que permiten triangular la información obtenida. Los resultados indican la falta de procedimientos y rutinas en ambos ambientes educativos. Estas diferencias pueden ser apreciadas en dos aspectos – control de disciplina y actividades para el aprendizaje. En la institución pública, fue más notable el control de disciplina por parte del docente, mientras que en la institución privada el profesor aplicó una gran variedad de actividades durante sus clases. Las autoras presentan algunas recomendaciones dirigidas a los profesores de inglés en ambas instituciones promoviendo posibles soluciones a las distintas situaciones relacionadas al manejo de la clase, que pueden suscitarse dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32601
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdftexto completo1.71 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00