Title: | Síndrome de burnout y estrategias de afrontamiento en los psicólogos educativos de las instituciones educativas fiscales |
Authors: | Cobos Quinde, Mariana Elizabeth Faicán Morales, Katherine Cristina |
metadata.dc.contributor.advisor: | Rosales Jaramillo, Guido Leonel |
Keywords: | Psicología Educativa Sindrome de Burnout Estrategias de afrontamiento |
Issue Date: | 29-Mar-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 40 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSE;420 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | At present, the work of an educational psychologist within the educational institutions implies multiple activities and responsibilities causing high levels of stress; Therefore, you need to manage coping strategies to perform properly. The general objective of the research was to describe the levels of Burnout Syndrome and coping strategies in the educational psychologists of the student counseling departments. The research corresponded to a quantitative approach, the study was deductive. The population was 47 educational psychologists, of the Fiscal Educational Institutions. The instruments used were: Questionnaire Maslach Burnout Inventory (MBI) spanish version of Gil Monte and The Multidimensional Scale of Evaluation of the General Styles of Coping (COPE) of Crespo and Cruzado. It was found as results that the levels of Burnout Syndrome, in the dimension of emotional fatigue and the dimension of depersonalization belong to a low level; and finally, the personal fulfillment dimension is located at a high level. In addition, the types of coping strategies showed that all strategies are used; but, the most used are: personal growth, planning and active coping and positive reinterpretation. The most important finding was that educational psychologists have not developed such a syndrome, therefore they put into use coping strategies. It is recommended that educational psychologists continue with the use of these strategies, to avoid the development of Burnout Syndrome within the work environment |
Description: | En la actualidad, la labor que desempeña un psicólogo educativo dentro de las instituciones educativas implica múltiples actividades y responsabilidades provocándole niveles altos de estrés; por lo cual, necesita manejar estrategias de afrontamiento para desempeñarse correctamente. El objetivo general de la investigación fue describir los niveles del Síndrome de Burnout y las estrategias de afrontamiento en los psicólogos educativos de los Departamentos de Consejería Estudiantil. La investigación correspondió a un enfoque cuantitativo, el estudio fue deductivo. La población fue 47 psicólogos educativos de las instituciones educativas fiscales. Los instrumentos que se utilizaron fueron: Cuestionario Maslach Burnout Inventory (MBI) versión española de Gil Monte y la Escala Multidimensional de Evaluación de los Estilos Generales de Afrontamiento (COPE) de Crespo y Cruzado. Se encontró como resultados que los niveles de Síndrome de Burnout, en la dimensión de cansancio emocional y la dimensión de despersonalización pertenecen a un nivel bajo; y, finalmente, la dimensión de realización personal se ubica en un nivel alto. Además, en los tipos de estrategias de afrontamiento se evidenció que todas las estrategias son utilizadas; pero, las más utilizadas son: crecimiento personal, planificación y afrontamiento activo y reinterpretación positiva. El hallazgo más importante fue que los psicólogos educativos no han desarrollado dicho síndrome, por lo tanto, ponen en uso las estrategias de afrontamiento. Se recomienda que los psicólogos educativos continúen con el uso de dichas estrategias, para evitar el desarrollo del Síndrome de Burnout dentro del ámbito laboral |
metadata.dc.description.degree: | Psicóloga Educativa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32175 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.