Title: | Percepción de estudiantes respecto a la felicidad en la Universidad de Cuenca. |
Authors: | Parra Parra, Miriam Patricia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Pernas Alvarez, Isis Angélica |
Keywords: | Felicidad Satisfaccion Personal Estudiantes Universitarios |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 30 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSE;411 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The human being through time has aspired to achieve happiness, this can be defined as a state of fullness of being, which translates into inner peace, personal satisfaction, achievement of goals. University student studies on happiness have shown that the perception of a state of happiness has a favorable impact on the academic and personal performance of students. It is for this reason that studying the perception of happiness in university students is the main reason for the present investigation, which aimed to describe the perception of happiness that students of the Faculty of Psychology of the University of Cuenca have. The approach is qualitative, with a Phenomenological cross-sectional research design and an exploratory scope. The participants were the students of the three psychology careers of the University of Cuenca; we worked with a sample of 12 students from the seventh to the tenth cycle of the three careers: clinical, educational and social psychology of the University of Cuenca. The student representatives of each cycle were interviewed -three for each cycle-. Students give importance to personal security and a state of balance from inner plenitude, as fundamental pieces to achieve happiness, also related to interpersonal relationships, achievements, successes, as well as the possibility of making decisions in freedom. The family relationship was considered as support, assessment and acceptance. Interpersonal relationships are important as a space for socialization. |
Description: | El ser humano a través del tiempo ha aspirado alcanzar la felicidad, esta puede ser definida como un estado de plenitud del ser, que se traduce en paz interior, satisfacción personal, logro de metas. Estudios en estudiante universitarios sobre la felicidad han demostrado que la percepción de un estado de felicidad incide favorablemente en el desempeño académico y personal de los estudiantes. Es por esta razón que estudiar la percepción de la felicidad en estudiantes universitarios es el principal motivo de la presente investigación, la cual tuvo por objetivo describir la percepción de la felicidad que tienen los estudiantes de la Facultad de Psicología de la Universidad de Cuenca. El enfoque es cualitativo, con un diseño de la investigación Fenomenológico de corte transversal y un alcance exploratorio. Los participantes fueron los estudiantes de las tres carreras de psicología de la Universidad de Cuenca; se trabajó con una muestra de 12 estudiantes de séptimo a decimo ciclo de las tres carreras: Psicología Clínica, Educativa y Social de la Universidad de Cuenca. Fueron entrevistados los representantes estudiantiles de cada ciclo -tres por cada ciclo-. Los estudiantes dan importancia a la seguridad personal y estado de equilibrio desde la plenitud interna, como piezas fundamentales para alcanzar la felicidad, relacionado, además, con las relaciones interpersonales, logros, éxitos, así como la posibilidad de tomar decisiones en libertad. La relación familiar fue considerada como soporte, valoración y aceptación. Las relaciones interpersonales son importantes como espacio de sociabilización. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Psicología Educativa en la Especialización de Educación Temprana. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30778 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.