Title: | Los hábitos de consumo de los norteamericanos jubilados frente a los jubilados nacionales, residentes en la ciudad de Cuenca, enfocado a productos alimenticios de primera necesidad (lácteos, fruta, cárnico, marisco, panadería) período 2017-2018 |
Authors: | Jaramillo Oña, Mayra Alejandra |
metadata.dc.contributor.advisor: | Pesántez Vicuña, Saúl Fernando |
Keywords: | Ingeniería en Marketing Hábitos Comportamiento de compra Gustos Residentes Cantón Cuenca |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 61 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TIM;47 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This article analyzed the consumption habits of retired North Americans against the national retirees, residents of the city of Cuenca, focused on basic food products (milk products, fruit, meat, seafood, bakery) for the period of 2017-2018, based on the Philip Kotler buyer behavior model.
Exploratory research design was used to including a simple cross cut section. The results were established through statistical inferences, applying analysis of comparison of means and CHI2 analysis. It was done a survey using a sample of 370 people, and thanks to the study employed, it was concluded that:
Retired Americans and Ecuadorians differ in the behavior of purchase in products of first necessity in a 61.24%. It was concluded that for the North Americans the price is not important, the promotions are influential at the moment of the purchase, also; from their perspective all the categories studied (milk products, fruit, meat, seafood, bakery) are accessible in the city. On the other hand, for Ecuadorians it was inferred that the presentation of the product is important, and advertising is influential in the purchase.
It was possible to verify that North Americans and Ecuadorians have different tastes and preferences in the consumption of products of first necessity, with a variation of 64.81%. It was possible to establish a purchasing profile for each segment in which the products vary depending on the nationality. Among the most outstanding results: the preferred shopping place for Americans is Supermaxi, Ital Deli and Bocatti, and for Ecuadorians it is Coralcentro. |
Description: | El presente artículo analizó los hábitos de consumo de los norteamericanos jubilados frente a los jubilados nacionales, residentes en la ciudad de Cuenca, enfocado en productos alimenticios de primera necesidad (lácteos, fruta, cárnico, marisco, panadería) período 2017-2018, basado en el modelo de comportamiento del consumidor de Philip Kotler.
Se empleó para este estudio el diseño de investigación exploratoria concluyente con corte trasversal simple. Los resultados se establecieron a través de inferencias estadísticas, aplicando análisis de comparación de medias y chi2. La muestra fue de 370 personas y utilizando la afijación proporcional se realizaron 303 encuestas a norteamericanos y 67 a ecuatorianos y se concluyó que:
Los norteamericanos y ecuatorianos jubilados se diferencian en el comportamiento de compra en productos de primera necesidad en un 61.24%. Para los norteamericanos el precio no es importante, las promociones son influyentes al momento de la compra y desde su perspectiva todas las categorías estudiadas (lácteos, frutas, cárnico, marisco, panadería) son accesibles en la ciudad. Por otro lado, para los ecuatorianos se infirió que la presentación del producto es importante, y la publicidad es influyente en la compra.
Se logró constatar que norteamericanos y ecuatorianos tienen gustos y preferencias diferentes en el consumo de productos de primera necesidad, con una variación de 64.81%. Se estableció un perfil de compra para cada segmento en el cual los productos varían dependiendo de la nacionalidad. Los resultados más destacados: el lugar compras preferido para los norteamericanos es Supermaxi, Ital Deli y Bocatti, y para los ecuatorianos es Coralcentro. |
metadata.dc.description.degree: | Ingeniera en Marketing |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29989 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.