Title: | Elaboración de material didáctico para mejorar la comprensión del electromagnetismo |
Authors: | Fajardo Tigre, Diego Benito Guamán Paltín, Wilson Aníbal |
metadata.dc.contributor.advisor: | Avecillas Jara, Alberto Santiago |
Keywords: | Material Didactico Comprension Electromagnetismo Aprendizaje Significativo |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 90 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TMF;188 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The central problem of this titling work is the low understanding of Electromagnetism in the students of Mathematics and Physics of the University of Cuenca; with the implementation of didactic materials, in some subjects considered of high complexity, it is sought to overcome this inconvenience. The objectives reached in this proposal were: to design and elaborate the didactic material besides elaborating the respective guides of use of each material.
To support the problem raised in this project, a survey was conducted for students of the career, which approved the subject of Electromagnetism. This survey consisted of 12 questions related to the possible causes of the low understanding of Electromagnetism.
The survey showed that the problem was due to three causes, the relationships with prerequisites, the high complexity of the subject and the limited didactic materials in the classroom. In order to improve understanding with this proposal of implementation of didactic material for certain themes of Electromagnetism.
The present proposal of didactic materials, as a strategy for overcoming the problem, which should highlight the importance of teaching materials throughout the learning process, which contribute immensely in the understanding of any subject. |
Description: | El problema central de este trabajo de titulación es la baja comprensión del Electromagnetismo en los estudiantes de la carrera de Matemáticas y Física de la Universidad de Cuenca; con la implementación de materiales didácticos, en algunas temáticas consideradas de alta complejidad, se busca superar este inconveniente. Los objetivos alcanzados en esta propuesta fueron: diseñar y elaborar el material didáctico además de elaborar las respectivas guías de uso de cada material.
Para dar sustento a la problemática planteada en este proyecto, se realizó una encuesta dirigida a estudiantes de la carrera, que hayan aprobado la asignatura de Electromagnetismo. Esta encuesta constó de doce interrogantes relacionadas con las posibles causas de la baja comprensión del Electromagnetismo.
La encuesta arrojó que la problemática se debía a tres causas, relacionadas con los requisitos previos, la elevada complejidad de la asignatura y los limitados materiales didácticos existentes en el aula de clase. En busca de mejorar la comprensión, con esta propuesta se implementó material didáctico destinado para ciertas temáticas del Electromagnetismo.
La presente propuesta usó los materiales didácticos, como una estrategia para superar la problemática, de ello se debe destacar la importancia de los materiales didácticos en todo proceso de aprendizaje, puesto que contribuyen inmensamente en la comprensión de cualesquier asignatura. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Matemáticas y Física |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28730 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.