Accessibility and mobility in urban public space is a key component to cities sustainability. However, mobility’s planning has strongly privileged motorized vehicles, leaving pedestrians and people with reduced mobility behind as last term.
This investigation presents a study that generates an accessibility index in 214 sections choose around the city using stratified random. On the basis of two variables, the first one was verifying the extent of compliance of the regulation for accessibility in public space for people with reduced mobility “Ordenanza Municipal sobre Discapacidad de Cuenca” valid since 2010. Seventeen parameters were analyzed in each section, that were grouped in 67 routes. The second variable was the identified obstacles that impede an appropriate mobility and the difficulty of overcoming them.
For the obstacles mapping there were carried our three different journeys: without simulation, with simulation of reduced mobility using a baby stroller or a wheel chair and with wheelchair users, that helped validate the data obtained with simulation.
The results indicate a critical condition of accessibility in Cuenca and a significant difference between journeys made with simulation and wheelchair users; therefore, a series of intervention models are proposed based on the most representative obstacles and the experience of wheelchair users, aiming to improve accessibility in the built environment.
Description:
La movilidad y accesibilidad del espacio público urbano es uno de los elementos claves de la sostenibilidad de las ciudades. Sin embargo, la planificación de la movilidad ha privilegiado fuertemente a los vehículos motorizados, dejando en último término a los peatones y las personas con movilidad reducida.
En este trabajo se presenta un estudio que genera un índice de la accesibilidad en 214 tramos escogidos de manera aleatoria estratificada por toda la ciudad.
Partiendo de dos variables, la primera fue verificar el cumplimiento de la Ordenanza Municipal sobre Discapacidad de Cuenca, vigente desde el 2010 en cuanto a la accesibilidad del espacio público para personas con movilidad reducida, se analizaron 17 parámetros en cada tramo, agrupados en 67 rutas.
La segunda variable fue identificar los obstáculos que impiden una adecuada movilidad y valorar la dificultad con la que son superados. Para el mapeo de obstáculos se realizaron 3 tipos de levantamientos: sin simulación, simulando un tipo de movilidad reducida con coche de bebe o silla de ruedas y con usuarios de silla de ruedas, que ayudo a valorar los datos obtenidos mediante simulación.
Los resultados indicarían un estado crítico de accesibilidad en Cuenca y una diferencia significativa entre los levantamientos simulados y lo real, por lo que se proponen modelos de intervención que mejoren la accesibilidad en el entorno construido en base a los obstáculos más representativos de los levantamientos y la experiencia con los usuarios de silla de ruedas.
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