Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28486
Title: Incidencia de los estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios
Authors: Morocho Parapi, Zoila Magdalena
metadata.dc.contributor.advisor: León Machuca, Walter Fabián
Keywords: Enseñanza
Aprendizaje
Rendimiento Academico
Universidad
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 48 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;40
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The present work is a quantitative approach study of a descriptive - correlational and exploratory type that aims to explore the incidence between the Teaching Style and Learning Style on the Academic Performance in students from first to third cycle and teachers who teach some subject in the cycles named previously from the Faculty of Psychology of the University of Cuenca; the study population was 160 students and 19 teachers; for the data collection the questionnaire of Styles of Education of Martinez was used in function of the Learning Styles of Honey - Alonso for the teachers and the questionnair Styles of Learning (CHEA) of Honey - Alonso for the students, also were review performance of the students with respect to the academic cycle of the study. The processing of the data was worked with the SPSS V program. 20 determining that the Functional and Open Teaching Styles are the ones that predominate among the teachers with an inclination towards the High preference level and in the students the Active Learning Style is the which predominates with the High preference level; finally it was obtained that the Teaching Styles and the Learning Styles do not affect the Academic Performance was determined by means of the non-linear Pearson correlation test where values lower than 0.3 were obtained with a p-value 0,0 and 0,1. In addition to the research work it has be made the validation of the Teaching Styles questionnaire was carried out using the KR20 test, indicating that the questionnaire is not measuring what it intends to measure, that is, that the KR20 values are less than 0.5
Description: 
El presente trabajo es un estudio de enfoque cuantitativo de tipo descriptivo – correlacional y exploratorio que pretende explorar la incidencia entre el Estilo de Enseñanza y Estilo de Aprendizaje en el Rendimiento Académico, en estudiantes de primero a tercer ciclo y docentes que imparten alguna materia en los ciclos anteriormente nombrados de la Facultad de Psicología de la Universidad de Cuenca; la población de estudió fue de 160 estudiantes y 19 docentes; para la recolección de datos se utilizó el cuestionario de Estilos de Enseñanza de Martínez en función de los Estilos de Aprendizaje de Honey – Alonso para los docentes y el cuestionarios Estilos de Aprendizaje (CHEA) de Honey - Alonso para los estudiantes, también se revisión rendimiento académico de los estudiantes con respecto al ciclo académico del estudió. El procesamiento de los datos se trabajó con el programa SPSS V. 20 determinando que los Estilos de Enseñanza Funcional y Abierto son los que predominan entre los docentes con una inclinación asía el nivel de preferencia Alta y en los estudiantes el Estilo de Aprendizaje Activo es el que predomina con el nivel de preferencia Alta; finalmente se obtuvo que los Estilos de Enseñanza y los Estilos de Aprendizaje no inciden en el Rendimiento Académico se determinó por medio de la prueba de correlación no lineal de Pearson donde se obtuvo valores inferiores a 0.3 con un valor p 0,0 y 0,1 y adicional al trabajo de investigación se realizó la validación del cuestionario de Estilos de Enseñanza mediante la prueba KR20 indicándonos que el cuestionario no está midiendo lo que pretende medir, es decir, que los valores del KR20 son inferiores a 0,5
metadata.dc.description.degree: 
Psicóloga Educativa
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28486
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación pdf..pdftexto completo1.12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00