Title: | The use of role-play to improve the speaking skill of undergraduate students within an efl communicative classroom context |
Authors: | Andrade Chacón, Ana Isabel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Heras Urgilés, Gerardo Esteban |
Keywords: | Drama Role-Play Speaking Skill Oral Proficiency Communicative Language Teaching English As A Foreign Language Tesis De Maestria En Lingüistica Aplicada A La Enseñanza Del Ingles Como Lengua Extranjera |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 167 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1223 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | Many studies have reported EFL students’ difficulties when speaking English in the classroom. These difficulties have been attributed to factors such as lack of vocabulary, lack of motivation, or fear of speaking. Role-play is one of the many techniques that have been used in an effort to overcome reticence and improve students’ speaking skill. Based on the support role-play has garnered in past research, the present study attempted to implement it in an EFL university course as a means of improving the speaking skill of 20 students. This mixed-methods study was conducted over approximately eight weeks during 39 one-hour class sessions. The intervention consisted of five lesson plans that included role-play as their main speaking task. Students were assessed with a speaking pre-test to determine their initial speaking skill and a speaking post-test at the end of the intervention to determine the effect of role-play on their speaking skill. The results from both tests were compared through Wilcoxon signed-rank tests and showed an increase in the students’ mean oral proficiency scores. Open-ended questionnaires revealed participants enjoyed speaking and practicing English through the various role-play activities conducted. From the results, it was concluded that role-play had a positive effect on improving the participants’ speaking skill in the university classroom. However, even though students were more confident when performing role-play activities by the end of the intervention, nervousness associated with speaking in public remained a constant factor. |
Description: | Varios estudios reportan las dificultades que presentan los estudiantes al hablar inglés, atribuidas mayormente a falta de vocabulario, falta de motivación o miedo de hablar. Por ello, se ha visto la necesidad de implementar metodologías en el aula que motiven a los estudiantes a hablar y mejorar la utilización del idioma. Debido a que role-play ha sido recomendado por varios autores para solventar estos problemas, esta técnica fue implementada en una clase de inglés como lengua extranjera conformada por 20 estudiantes universitarios, con la finalidad de mejorar su destreza al hablar inglés. El estudio combina un análisis cuantitativo y cualitativo de los datos obtenidos y se llevó a cabo durante un período aproximado de 8 semanas correspondiente a 39 horas de clase. Cada estudiante fue evaluado a través de un examen oral al inicio y final de la intervención y, a través de pruebas de Wilcoxon, se evidenció un incremento significativo en sus niveles de competencia oral. Además, los estudiantes respondieron dos cuestionarios con preguntas abiertas dirigidas a conocer su opinión sobre el uso de role-play. Sus respuestas indicaron que el método les permitió hablar y practicar el inglés de manera constante y divertida. Por ello, se puede concluir que la aplicación de role-play tuvo efectos positivos en la mejora de la destreza oral en las clases de inglés a nivel universitario. Sin embargo, a pesar de que los estudiantes adquirieron confianza a lo largo de las intervenciones, el nerviosismo al hablar se mantuvo como un factor común. |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28166 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.