Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27043
Title: Estrategias metodológicas innovadoras para la resolución de problemas matemáticos en sexto año de educación general básica
Authors: Fajardo Zhispon, Miguel Eduardo
Tohabanda Mendoza, Segundo Alfredo
metadata.dc.contributor.advisor: Gonzáles Prado, Neli
Keywords: Estrategias De Enseñanza
Matematicas
Educacion General Basica
Educacion General Basica
Issue Date: 2016
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 126 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEB;175
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The proposal of educational innovation, aims to encourage methodological strategies to facilitate the resolution of mathematical problems in the sixth year of Basic General Education. For the development of the proposal, it began with a diagnosis of the problem situation in which was used different techniques such as: interview with the teachers and students, direct observation of mathematics classes and the FODA carried out by the teacher. The theoretical framework of the proposal, has as a basis the mathematical context Education Document, which proposes as an approach to teaching five strategies that they have been grouped under the name of "Strategy REACT" which according to the order of the letters are: Relationship, experimentation, implementation, cooperation and transfer. The guide of the proposal is divided into three sections: Teaching Guide; tab of the student; Answer Key.
Description: 
La propuesta de innovación educativa, tiene como objetivo propiciar estrategias metodológicas, que faciliten la resolución de problemas matemáticos en el Sexto Año de Educación General Básica. Para el desarrollo de la propuesta, se comenzó con un diagnóstico de la situación problemática para lo cual se utilizó diferentes técnicas como: entrevista a la docente y estudiantes, observación directa de las clases de matemáticas y FODA realizado por la docente. El sustento teórico de la propuesta, tiene como base el documento Enseñanza Contextual de Matemática, el cual propone como enfoque de enseñanza cinco estrategias que se les ha agrupado bajo el nombre de “Estrategia REACT” las cuales siguiendo el orden de las letras son: Relación, Experimentación, Aplicación, Cooperación y Transferencia. La guía de la propuesta está divido en tres secciones: Guía del docente; Ficha del estudiante; Solucionario.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Educación General Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27043
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdftexto completo4.12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00