Title: | Estrategias para desarrollar la mediación docente en las aulas de EGB |
Authors: | Romero Pauta, Wilson Marcelo |
metadata.dc.contributor.advisor: | Dávalos Molina, Juana Catalina |
Keywords: | Mediacion Pedagogica Interaccion Comunicativa Estrategias De Enseñanza Aprendizaje Educacion General Basica |
Issue Date: | 2015 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 50 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;138 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | In this degree project, it is developed the topic of pedagogical mediation, understood as a process inherent to the educational act.
Educational mediation implicates doing adaptations needed to develop the effective communication within the educational interaction. For this reason, educational mediation pretends to develop a critic and reflexive thinking, placing the mediated agent in a self-development position, capable to understand social issues and to acquire a position on these.
Some specific aims of the investigation are to identify some constructivist approaches about the teacher mediation and the significant learning; to analyze the teacher’s role as mediator in the Basic General Education learning process, and to identify strategies to develop mediation within the classrooms. For their accomplishment, it has been worked methodologically with bibliographic investigation.
The results of the bibliographic research show that the educational mediation, considered as communicational interaction, represents a way to generate meaningful learning. The reviewed documentation reveals the existence of teaching strategies which may be a support in the classroom, so, through mediation, the active participation of students, and the building of their knowledge could be encouraged, as well as to contribute to the learner’s development. |
Description: | En el presente trabajo de titulación se desarrolla el tema de la mediación pedagógica, entendida como un proceso inherente al acto educativo.
La mediación pedagógica implica realizar adaptaciones necesarias para desarrollar la comunicación eficaz en la interacción educativa. Por tal motivo, la mediación pedagógica pretende desarrollar el pensamiento crítico y reflexivo, situando al agente mediado en una posición de desarrollo autónomo, capaz de entender los problemas de la sociedad y adquirir una posición frente a estos.
Constituyen objetivos específicos de la investigación, identificar algunos enfoques constructivistas sobre la mediación docente y el aprendizaje significativo, analizar el papel del docente mediador en el proceso de enseñanza aprendizaje de EGB e identificar estrategias para desarrollar la mediación en las aulas de clases, para su cumplimiento se trabajó metodológicamente con investigación bibliográfica.
Los resultados de la indagación bibliográfica demuestran que la mediación pedagógica, considerada como una interacción comunicativa, constituye una vía a través de la cual se generan aprendizajes significativos. La documentación revisada refleja que existe estrategias de enseñanza que servirán de apoyo en el aula para que a través de la mediación se fomente la participación activa de los estudiantes, la construcción de sus conocimientos y se contribuya con el desarrollo del educando. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Educación General Básica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/24096 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.