The purpose of this bibliography research is to identify relationships between the Burnout Syndrome in teachers and the treatment with their students of basic education.
Apparently the teacher staff discomfort is generated by advanced requirements in the educational system, such as the increase on working hours, fulfillment of inclusive education, school attendance back-up and the responsibility of provide help for parents. These requirements produce higher levels of worry and could easily turn into a mental problem in the teachers. The most seriously consequence of this Syndrome is the influence in the student’s treatment.
Theoretically, this study gets focused on the School Psychopathology and the professional teacher development.
The principal goal of the research is analyzed the Burnout Syndrome in the professional teacher education and discovering the conditions that generated it.
The establishment of the aims was a result of a deep bibliographical investigation.
The results of this analysis shows that the Burnout Syndrome is a consequence of higher stress levels which affect particularly to the teacher staff. The review published first works about this syndrome demonstrate that teachers experiment physical and psychological problems which directly affects the education quality process and student-teacher relationships
Description:
La presente investigación bibliográfica demuestra la relación entre el Síndrome Burnout en los profesores y el trato a los estudiantes de educación básica.
El malestar docente, al parecer, generado en las exigencias del sistema educativo como permanencia de mayor número de horas en la institución, cumplimiento de educación inclusiva, requerimientos de refuerzo escolar, atención a padres de familia, produce altos niveles de preocupación y puede convertirse en un problema de salud mental en los profesores. Las consecuencias más graves del padecimiento de este síndrome recaen en el trato con los estudiantes.
Teóricamente el estudio se ubica en la Psicopatología Escolar y en el Desarrollo Profesional docente.
Constituyen objetivos específicos de la investigación, analizar el Síndrome de Burnout en la profesión docente y especificar las condiciones que lo generan.
Para el cumplimiento de los objetivos, se trabajó metodológicamente con investigación bibliográfica.
Los resultados de la indagación demuestran que el Síndrome de Burnout es consecuencia de altos niveles de estrés que afectan en general a las profesiones asistenciales y de manera particular a la docencia. La documentación revisada refleja que como consecuencia de este síndrome, los docentes experimentan problemas en su estado físico y psicológico que afecta la calidad de la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje y las relaciones con los estudiantes.
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00
Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00
Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00