Title: | Valoración del uso y mantenimiento de letrinas en la parroquia de Tarqui, Azuay.1996 |
Authors: | Carrión Monsalve, Marco Fernando Guamán Quizphe, Wilson Francisco Chiriboga Vivanco, Richard Gabriel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Morales Sanmartín, Jaime Rodrigo |
Keywords: | Baños Publicos Zonas Rurales Parroquia Tarqui Salud Comunitaria Azuay-Ecuador |
Issue Date: | 1998 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 91 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | MED;1073 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This work is, in short, an educational intervention proposal in Tarqui community, in order to modify the concepts, attitudes and practices [CAPs] regarding the use and maintenance of latrines to prevent infectious diseases transmitted by feces. We conducted a participatory dignóstico in 82 families, in order to meet their CAPs and select those in which there was greater impairment to modify through educational intervention. The interventionism was conducted through modules developed to suit the environment, with techniques such as dialogue, videos or exhibition features themes. Subsequently an evaluation was conducted to determine if families was no change in the CAPs. It was determined that there was a considerable improvement in concepts and attitudes and a slight improvement in practices. This justifies the work accomplished and validates the methodology. The authors believe that education is a modifying element CAPs, it must be repetitive and training programs impart permanently |
Description: | El presente trabajo es, en suma, una propuesta educativa de intervención en la comunidad de Tarqui, con la finalidad de modificar los conceptos, actitudes y prácticas [CAPs] en relación al uso y mantenimiento de letrinas para prevenir enfermedades infectocontagiosas transmisibles por las heces. Realizamos un dignóstico participativo en 82 familias, con el objeto de conocer sus CAPs y seleccionar aquellos en los que hubo mayor deficiencia para modificarlos mediante la intervención educativa. La intervensión se realizó por medio de módulos elaborados con características adecuadas al medio, con técnicas como diálogo, videos o exposición de temas. Posteriormente se realizó una evaluación a las familias para determinar si hubo cambio en los CAPs. Se determinó que hubo una considerable mejoría en conceptos y actitudes y una leve mejoría en las prácticas. Esto justifica la labor cumplida y da validez a la metodología empleada. Los autores consideramos que para que la educación sea un elemento modificador de CAPs, es necesario que sea reiterativa y se impartan permanentemente programas de capacitación |
metadata.dc.description.degree: | Doctor en Medicina y Cirugía |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23326 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.