Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/22785
Title: Estilos de crianza en familias migrantes
Authors: Carrión Armijos, Florci Manuela
metadata.dc.contributor.advisor: Clavijo Castillo, Ruth Germania
Keywords: Tesis De Maestria En Psicoterapia Del Niño Y La Familia
Estilos De Crianza
Familia
Migracion
Monoparental
Issue Date: 2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 69 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;930
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
The present research, describe parenting styles from the type of Baumrind (1967,1971) migrant families, It is attempted to characterize them according to the Structural Perspective Minuchin (1982), by knowing the ways of parenting adopted can raise a psycho - educative level strategies to improve the quality of life of the children. It was applied the approach qualitative - quantitative by the questionnaire "study socio educative of habits and tendencies of behavior in families with children in infant education" by Susana Torio (2008) and adapted by the project "Family Education Style in the City of Cuenca" at the University of Cuenca, 32 families which belong to two public schools: “Manuel Ramón Balarezo” and “Francisco Eugenio Tamariz” of the parish Nulti of the canton Cuenca, and semi-structured interview to 13 families, 11 of the Central School and 2 Nulti School Chaullabamba to know its structure. The instrument allowed to obtain the following results: 39% have an authoritarian style, 32%, a democratic style, 6% indicates a permissive rearing style and 23% undefined style.
Description: 
La presente investigación describe los estilos de crianza, desde la tipología de Baumrind (1967, 1971), de familias migrantes, se intenta caracterizar a éstas según la Perspectiva Estructural de Minuchin (1982), conociendo las formas de crianza adoptadas se puede plantear a nivel psico – educativo estrategias para mejorar la calidad de vida de los/as niños/as. Se aplicó el enfoque cuali- cuantitativo mediante el Cuestionario “Estudio socio educativo de hábitos y tendencias de comportamiento en familias con niños de educación infantil” de Susana Torio (2008) y adaptado por el Proyecto “Estilos de Educación Familiar en la Ciudad de Cuenca” de la Universidad de Cuenca, a 32 familias que pertenecen a dos escuelas fiscales: “Manuel Ramón Balarezo” y “Francisco Eugenio Tamariz” de la parroquia Nulti del cantón Cuenca, y la entrevista semi- estructurada a 13 familias, 11 de la escuela central de Nulti y 2 de la escuela de Chaullabamba para conocer su estructura. Los instrumentos permitieron obtener los siguientes resultados: el 39% tienen un estilo autoritario, el 32%, un estilo democrático, el 6% indica un estilo de crianza permisivo y un 23% un estilo no definido.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Psicoterapia del Niño y de la Famila
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/22785
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesis.pdftexto completo948.69 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00