Title: | Evaluación de las inteligencias múltiples en los estudiantes del 6º año de educación general básica |
Authors: | Carpio Flor, Luis Gonzalo |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ordóñez Ordóñez, Miriam Carlota |
Keywords: | Inteligencia Multiple Inteligencia Cinestesica Corporal Logica Matematica Educacion General Basica Lingüistica |
Issue Date: | 2014 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 116 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSE;320 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Thisresearchworkis qualitative, quantitative descriptive exploratory level to. We worked with a stratified sample of nineteen students in the sixth year of basic education, the instruments used were two works by Prieto and Ballester (2003) (based onGomisSelva, 2007) and a test of Multiple Intelligences of Howard Gardner adapted by Professor Angela Rosa Hernandez and readapted by Luis Carpio, who evaluate the degree of development of Multiple Intelligences. The Central goal that guides this research was to assess the type and level of development of Multiple Intelligences at sixth year students of basic education, on the basis of the theoretical framework by Howard Gardner of Multiple Intelligences, as well as contributions from otherauthors.
For Gardner (2006) Intelligence is "the ability to solve problems or create products that are valued in one or more cultural settings." What characteristic of his theory is to recognize the existence of eight different and independent intelligences, which can interact and reciprocally. These are musical, kinesthetic, linguistic, logical-mathematical, spatial, interpersonal, intrapersonal, and naturalistic. In theresultsit is evident that the higher intelligences in the study group are: the Intrapersonal jurisdiction, logical-mathematical, naturalistic, while those who had a lower level were the musical and interpersonal. |
Description: | El presente trabajo de investigación es cuali-cuantitativo, a nivel exploratorio descriptivo. Se trabajó con una muestra estratificada de 19 estudiantes del sexto año de Educación General Básica, los instrumentos empleadas fueron dos inventarios de Prieto y Ballester (2003) (ctd. en Gomis Selva, 2007)y un test de inteligencias múltiples de Howard Gardner adaptado por la Prof. Ángela Rosa Hernández y readaptado por Luis Carpio, que evalúan el grado de desarrollo de inteligencias múltiples. El objetivo central que guió la investigación fue el de evaluar el tipo y el nivel de desarrollo de las inteligencias múltiples en los estudiantes del 6To año de Educación General Básica, tomando como fundamentodel marco teórico los planteamientos de Inteligencias Múltiples de Howard Gardner, así como las aportaciones de otros autores. Para Gardner (2006) la inteligencia es la "capacidad de resolver problemas o de crear productos quesean valiosos en uno o más ambientes culturales", Lo característico de su teoría consiste enreconocer la existencia de ocho inteligencias diferentes e independientes, que pueden interactuar ypotenciarse recíprocamente ellas son laLingüística, Lógico-matemática, Musical, Cinestésica-corporal, Espacial, Interpersonal, Intrapersonal y Naturalista.A nivel de resultados se evidencia que las inteligencias más desarrolladas en el grupo de estudio fueron la intrapersonal, lógico – matemática y naturalista, en tanto que las que tuvieron un nivel menor de desarrollo fueron la musical y la interpersonal. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en la Especialización Psicología Educativa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/20951 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|